1. Home
  2. Bedrijfsopleidingen
  3. Workshop Hoe maak je gezond en duurzaam eten onweerstaanbaar?

Workshop Hoe maak je gezond en duurzaam eten onweerstaanbaar?

In het kort

Hoe kun je een consument positief verleiden om een gezonde en/of duurzame keuze te maken? Welke tools kun je daarbij gebruiken? Tijdens deze workshop krijg je antwoord op deze vragen. We gebruiken daarbij de Verleidingstoolbox. Met de Verleidingstoolbox worden de belangrijkste methoden en aspecten toegelicht waarmee een food concept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt. Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan en is de innovatie één van de 9 uit 10 die niet succesvol is. De tools die worden ingezet worden toegelicht aan de hand van real-life cases.
Start
20 mei 2025
Duur
1 dag
Taal
Nederlands
Locatie
Den Bosch
Investering
Kostendetails

Over de cursus

Ontdek de Verleidingstoolbox die je helpt de consument positief te verleiden naar gezond en duurzaam voedselkeuze gedrag.

Wat kun je na de workshop?

Na deze workshop weet je welke kennis je in staat stelt om je concept verleidelijker te presenteren en aan welke knoppen je allemaal kunt draaien om je gezonde en duurzame concept nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Over de workshop

Inhoud van de workshop

De Verleidingstoolbox is een inspirationeel model waarin de belangrijkste aspecten van verleiding worden gedeeld, samen met methoden die hiervoor kunnen worden ingezet. Het doel van deze cursus is om op basis van de Verleidingstoolbox inspiratie en handvaten te bieden om waardevolle food- & agri-innovaties zo verleidelijk mogelijk te kunnen ontwerpen, vanuit het gezichtspunt van de consument.

Het programma ziet er als volgt uit:

De workshop bestaat uit twee dagdelen. In het ochtendprogramma wordt de theorie besproken en wordt praktijkuitleg gegeven over de Verleidingstoolbox. Hierbij wordt gebruik gemaakt van praktische voorbeelden. In het middagprogramma worden enkele onderzoek- en ontwerptools toegelicht, waarbij je samen met medecursisten aan de slag kunt met een voorbeeldcase. Hierbij komt onder andere aan bod:

      • de “intention-behaviour gap” waarbij duidelijk zal worden wat het verschil is tussen vragen naar intentie (wat vind je van dit concept en zou je dit willen kopen)
      • versus het observeren en bevragen van menselijk voedselkeuze gedrag (wat heb je gisteren gegeten/gekocht en waarom maak je deze keuze?) en
      • het ontwikkelen van een verbeterd concept of interventie op basis het getoonde gedrag en de inzichten die daaruit voortkomen.
Voor wie

De workshop is geschikt productontwikkelaars, marketeers, new business developers, innovators, product managers, brand managers, praktijk professionals in catering en foodservice, etc. Kortom voor iedereen die betrokken is bij gezonde en duurzame foodinnovaties en die wil weten hoe deze nog succesvoller in de markt te zetten.

Begeleiding

De workshop is een fysieke bijeenkomst bij HAS green academy voor college, intervisie, netwerken en praktijkopdrachten aan de hand van real life voorbeelden. Door tijdens de bijeenkomst interactief kennis en ervaringen uit te wisselen met je mededeelnemers en de ervaren docenten, kom je tot verfrissende, waardevolle en verdiepende inzichten.

Één van de docenten van deze workshop is lector Antien Zuidberg. Met haar lectoraat Design Methoden in Food werkt zij met haar team sinds 2019 aan een geheel nieuw model waarin de belangrijkste aspecten van verleiding worden gedeeld, samen met methoden die hiervoor kunnen worden ingezet. Dit model biedt handvaten en handelingsperspectief om gezonde en duurzame food concepten meer verleiding te geven. Uiteindelijk is gekozen voor de vorm van een VerleidingsToolbox en een metafoor als beeld waarin de belangrijkste methoden worden samengevat. Er is stapsgewijs gebouwd aan dit model via verdiepende cases over foodconcepten.

Het lectoraat werkt hierin samen met onder meer Appèl, Mr Cricket, Agrofair, Efteling, Dutch Future Egg en Rabobank.

Ik begrijp mensen nu beter en heb een mooie basis in de psychologie gekregen, zodat ik gedrag beter kan snappen en die kennis kan gebruiken in mijn werk.
Bente van Santvoort
Bamboo Brands

Praktische info

Wat heb je nodig om deze workshop te volgen en wat is nog meer handig om te weten?

Handig om te weten

Start- en workshopdata

De nieuwe datum voor deze workshop staat gepland op dinsdag 20 mei 2025.

De workshop bestaat uit één fysieke bijeenkomst bij HAS green academy. We starten om 09.00 uur en eindigen om 16.00 uur.

Afronding van de workshop

Na afloop van de workshop ontvang je een bewijs van deelname van HAS green academy.

Toelatingseisen

De workshop is geschikt voor iedereen die betrokken is bij gezonde en duurzame food innovaties en voor wie wil weten hoe deze nog succesvoller in de markt te zetten.

Prijsspecificatie
Aanvangsdatum
20 mei 2025
Investering
€ 724,50
excl. BTW

Prijsspecificatie

Cursusprijs
€ 695,00
Cateringarrangement
€ 29,50
Totaalprijs
€ 724,50
excl. BTW
  • Kosten voor boeken worden los gefactureerd. 
  • Indien een cateringarrangement van toepassing is, wordt dit benoemd. 
  • Opleidingskosten, waaronder lesmateriaal, zijn vrijgesteld van btw. 
  • Alle overige kosten, zoals het cateringarrangement worden belast met 9% btw.
We hebben geleerd dat we aandacht moeten geven aan producten zelf, aan de presentatie ervan én aan het beperken van het aantal keuzes.
Karin Geerts & Claudia Aarts
GGZ Brebrug

Vragen? Neem contact met ons op!

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs