Lector Annet Roodenburg van HAS Hogeschool schrijft in een blogserie over voedselkeuzelogo's. Maar wie zorgt ervoor dat zo’n voedselkeuzelogo een succes wordt? Hoe zit het met de consument?
Gezonde keuzes gemakkelijker maken is het doel van een voedselkeuzelogo. Enerzijds helpt het consumenten met begrijpelijke informatie. Anderzijds motiveert het de voedingsmiddelensector tot productverbetering. De consument staat centraal. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score staat in de schijnwerpers. Hierover gingen mijn eerste blogs. Wie zorgt ervoor dat zo’n voedselkeuzelogo een succes wordt? Is dat de levensmiddelenindustrie of de overheid? Hoe zit het met de consument? Voer voor meer blogs. Na de overheid en de voedingsmiddelensector, is nu de consument aan de beurt.
Is 0.4g zout in 100g soep nu veel of weinig?
Veel consumentenonderzoek laat zien dat consumenten moeite hebben met alle informatie op de verpakking van voedingsmiddelen. Naast de merknaam en de hoeveelheid, staat er een voedingswaardedeclaratie en een ingrediëntenlijst op (zie afbeelding). Dat is allemaal verplicht, vastgelegd in wetgeving. Hiermee kun je als consument zien hoe gezond een product is. Tenminste, zo is het bedoeld. Maar je moet wel enige inhoudelijke kennis hebben van voeding om deze getallen en woorden te kunnen begrijpen...