1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. 3 frustraties van een GIS-specialist

3 frustraties van een GIS-specialist

Geografisch informatiesysteem, ofwel GIS. Een GIS-specialist werkt aan het digitaal invoeren, analyseren en in kaart brengen van geografische data. Ook adviseert GIS staat voor: geografisch informatiesysteem.

De GIS-specialist adviseert over het vergaren van informatie voor bijvoorbeeld:

  • het krijgen van een actueel beeld van de situatie
  • het kunnen monitoren van gestelde doelen
  • het kunnen signaleren van risico’s

Afhankelijk van de gestelde vraag en de data die beschikbaar is, bekijkt de GIS-specialist welke oplossing geboden kan worden. Net zoals bij elke functie frustreert de GIS-specialist zich ook wel eens. We hebben de drie meest voorkomende frustraties voor je opgesomd:

Publicatiedatum
14-06-2023

1. Collega’s kennen de GIS-mogelijkheden niet

Als je tegen data-dummies vertelt over modelleren, Python, dashboards of AI, dan haken de meesten snel af. Weet dat dit niet uit desinteresse is, maar uit onwetendheid. Ze spreken geen data. Om diezelfde reden weten collega’s vaak ook niet wat er allemaal mogelijk is met data. Het gevolg hiervan? Veel potentie blijft onbenut.

Om dit op te lossen kun je beter communiceren wat je voor de ander kan betekenen. Probeer dit zo helder en duidelijk mogelijk te doen, zonder teveel vaktermen te gebruiken.

2. Niet betrokken bij strategie

Niet betrokken zijn bij strategische keuzes terwijl je een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de strategie van een organisatie of overheidsinstantie is heel frustrerend. Voor een GIS-specialist kan het onbegrijpelijk zijn waarom zij niet tijdig worden betrokken. Zij weten tenslotte welke aanwezige data kan bijdragen aan de strategie. Zo kun je een GIS-specialist bijvoorbeeld heel goed inzetten om de Omgevingsvisie juridische restricties ruimtelijk te weergeven.

Een oplossing voor dit probleem is om dit te borgen in interne procedures of om het bijvoorbeeld bij strategen kenbaar te maken.

3. Veel adhoc-vragen

Het ‘u vraagt, wij draaien’-principe is nog heel vaak aan de orde. Bij Adhoc-vragen is er weinig ruimte en tijd om na te denken over het bouwen van een datastructuur. Deze datastructuur zou ervoor moeten zorgen dat je vragen in de toekomst sneller kunt beantwoorden. Toch wordt er gekozen voor snelheid op korte termijn, in plaats van efficiëntie op lange termijn. Het gevolg hiervan is dat je bij een vervolgvraag niet verder kunt bouwen op een gestructureerd model, maar weer opnieuw moet beginnen.

Een oplossing hiervoor is om de kennis te vergaren en de tijd te nemen om een datastructuur te creëren. Hierdoor kun je beter en sneller data structureren en bespaar je tijd en geld.

Wil je efficiënter leren werken met geo-data? Volg dan de erkende opleiding: GIS-specialist. Hierna:

  • weet je hoe je voor gestructureerde data zorgt, zodat je efficiënter kunt werken
  • ben je een betere gesprekspartner voor leveranciers en collega’s, omdat je beter in staat bent de gebruikerskant en technische kant te overbruggen
  • Ontwikkel je toepasbare geo-oplossingen, doordat je een vraagstuk kunt vertalen met behulp van meerdere datasets en zo bijdraagt aan het geven van inzicht in allerlei vraagstukken van je organisatie

Download hier de brochure voor meer informatie