De 5 foodbedrijven hebben hun voedselinnovatie voorafgaand aan het traject gepitcht voor Rabobank, HAS green academy en Bamboo Brands. De producten die uiteindelijk gekozen werden om het traject te doorlopen zijn twee duurzame zuivelinnovaties, een gezondere chocoladesnack, een gezondere en duurzamere chocoladepasta en een gezondere en duurzamere gefermenteerde groenten.
Gezondere chocopasta op basis van kikkererwten
Een mooi voorbeeld van één van de onderzochte producten is een gezondere chocopasta met minder suiker en op basis van kikkererwten (zie foto). Het product is allereerst door 4e jaars HAS-studenten ontwikkeld tot een smakelijk prototype, en vervolgens is het product door de ondernemer opgeschaald en is de verpakking verder ontwikkeld: dit eerste prototype is door het CBL vervolgens getest gedurende enkele dagen in een supermarkt in het midden van het land.
De belangrijke conclusies zijn met de ondernemer gedeeld en die kan op basis van dit onderzoek de adviezen gebruiken om het product te optimaliseren voordat het product op de markt gaat. Isil Dijkstra, de ondernemer die de gezondere chocopasta op de markt zet: "Het Ontdek Onderzoek gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden en bood ons de kans om het product te optimaliseren nog vóór we met de productie starten. Dit onderzoek is niet alleen zeer waardevol voor startups, omdat het de kans op mislukte introducties in de retail verkleint, maar draagt ook bij aan een duurzamere voedselindustrie door voedselverspilling te voorkomen."
Kimchi op basis van reststromen
Een ander mooi voorbeeld is een kimchi-product op basis van reststromen wat nu vooral via website en groothandel wordt verkocht aan foodservice en restaurants. Do Bongers, oprichter van Basic Theory Ferments vindt het onderzoek ontzettend waardenvol: “We willen groeien en de overstap maken naar de supermarkt. Met dit onderzoek hebben we inzichten gekregen met betrekking tot gewenste verpakkingsgrootte, het gewenste design en claims en ook in welk schap ons product moet liggen.”
Hoe verder?
Rabobank heeft deze pilot laten uitvoeren om te onderzoeken of een dergelijk Ontdek Onderzoek het risico van startende ondernemers kan verlagen. Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: “De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van CBL kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van CBL dan ook graag.”