1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Consumer Behaviour Lab en Rabobank ronden pilot 'Ontdek Onderzoek' af

Consumer Behaviour Lab en Rabobank ronden pilot 'Ontdek Onderzoek' af

Het Consumer Behaviour Lab (CBL) en Rabobank hebben de afgelopen 6 maanden een pilot uitgevoerd dat de kans voor foodbedrijven op een succesvolle marktintroductie van hun producten vergroot. Vijf start-ups of scale-ups in gezonde en duurzame voedselinnovaties doorliepen een ‘Ontdek Onderzoek’: een consumentenonderzoek in de retail dat uitgevoerd wordt vóórdat de producten uitontwikkeld en geïntroduceerd zijn. Met behulp van de resultaten kunnen de foodbedrijven hun product aanpassen en beter laten aansluiten op de wensen van de consument.

JUBL choco paste

Samenwerking HAS green academy en Bamboo Brands

Het CBL is een samenwerking tussen HAS green academy (lectoraat Design Methoden in Food) en Bamboo Brands. Theo Toering van Bamboo Brands en Antien Zuidberg van HAS green academy zijn partners in het CBL en zijn overtuigd van de methode: “We weten dat 80% van de nieuwe innovaties na een jaar niet meer in het schap staan en met dit onderzoek kunnen we dat percentage verlagen. Dit komt doordat we met dit onderzoek zo goed mogelijk kijken naar het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten: namelijk bij het juiste schap, met de consument die dit type product koopt, en in zicht van het favoriete product van de consument.”

Publicatiedatum
09-01-2025

De 5 foodbedrijven hebben hun voedselinnovatie voorafgaand aan het traject gepitcht voor Rabobank, HAS green academy en Bamboo Brands. De producten die uiteindelijk gekozen werden om het traject te doorlopen zijn twee duurzame zuivelinnovaties, een gezondere chocoladesnack, een gezondere en duurzamere chocoladepasta en een gezondere en duurzamere gefermenteerde groenten.

Gezondere chocopasta op basis van kikkererwten

Een mooi voorbeeld van één van de onderzochte producten is een gezondere chocopasta met minder suiker en op basis van kikkererwten (zie foto). Het product is allereerst door 4e jaars HAS-studenten ontwikkeld tot een smakelijk prototype, en vervolgens is het product door de ondernemer opgeschaald en is de verpakking verder ontwikkeld: dit eerste prototype is door het CBL vervolgens getest gedurende enkele dagen in een supermarkt in het midden van het land.

De belangrijke conclusies zijn met de ondernemer gedeeld en die kan op basis van dit onderzoek de adviezen gebruiken om het product te optimaliseren voordat het product op de markt gaat. Isil Dijkstra, de ondernemer die de gezondere chocopasta op de markt zet: "Het Ontdek Onderzoek gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden en bood ons de kans om het product te optimaliseren nog vóór we met de productie starten. Dit onderzoek is niet alleen zeer waardevol voor startups, omdat het de kans op mislukte introducties in de retail verkleint, maar draagt ook bij aan een duurzamere voedselindustrie door voedselverspilling te voorkomen."

Kimchi op basis van reststromen

Een ander mooi voorbeeld is een kimchi-product op basis van reststromen wat nu vooral via website en groothandel wordt verkocht aan foodservice en restaurants. Do Bongers, oprichter van Basic Theory Ferments vindt het onderzoek ontzettend waardenvol: “We willen groeien en de overstap maken naar de supermarkt. Met dit onderzoek hebben we inzichten gekregen met betrekking tot gewenste verpakkingsgrootte, het gewenste design en claims en ook in welk schap ons product moet liggen.”

Hoe verder?

Rabobank heeft deze pilot laten uitvoeren om te onderzoeken of een dergelijk Ontdek Onderzoek het risico van startende ondernemers kan verlagen. Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: “De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van CBL kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van CBL dan ook graag.”

Meer informatie over het Consumer Behaviour Lab

Vragen? Neem contact op