De groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de wereld van food heeft ook de vraag naar duurzame verpakkingen doen toenemen. Het verpakken van producten en de begeleiding van het verpakkingsproces krijgen hierdoor een prominentere rol. Dick Bais van GetPact vertelt hoe dit leidde tot een samenwerking met HAS Hogeschool waaruit de cursus Packaging Projectmanager is ontstaan.
Dick Bais, medeoprichter en voormalig directeur van advies-en projectmanagementbureau GetPact, kan als geen ander over ontwikkelingen in het vakgebied van verpakken meepraten. Met zijn team werkt hij onder meer aan verpakkingsvraagstukken voor bekende retailers als Hema en Albert Heijn. ‘Verpakken is een complex proces en kent veel verschillende aspecten. Denk aan inkoop, branding, maar ook aan kwaliteit en wetgeving. Het is belangrijk om dit hele proces te overzien als projectmanager.’
Cursus projectmanagement gericht op verpakken
Die complexiteit zorgde ervoor dat Dick een aantal jaren geleden in gesprek ging met HAS Hogeschool. Dick: ‘Projectmanagers zijn wel te vinden in de markt, maar niet met een specifieke verpakkingsachtergrond. En die heb je echt nodig om het hele proces te doorgronden.'
'Ik kende Stefan Hermsen- docent Food Innovation en verantwoordelijk voor het onderdeel Packaging & Design- bij HAS Hogeschool goed en we kwamen samen tot de ontdekking dat een opleiding voor projectmanagers met een focus op verpakken nog niet bestond. Vanuit GetPact zijn we geen opleiders. Daarom is GetPact met HAS Hogeschool aan de slag gegaan en hebben we samen de cursus Packaging Projectmanager ontwikkeld.’
Inmiddels gaat in januari 2022 de zesde editie van start. Op 4 november is er een gratis proefles te volgen voor geïnteresseerden.
Grip op wat je ontwikkelt
Dick: 'In de cursus leer je alle facetten die nodig zijn om het gehele proces van verpakken te doorgronden. We zien namelijk vaak dat, wanneer verpakkingsvraagstukken niet vanaf de start van een project worden meegenomen, teams later voor verrassingen komen te staan. Wat je wilt is dat je grip krijgt op wat je ontwikkelt.'
De taal leren spreken
‘In de interactieve cursus doe je theorie, maar vooral veel praktijkkennis op’, legt Dick uit. ‘Mensen die de cursus volgen zitten vaak al in het vak en hebben dus al een bepaalde basiskennis. Die mensen kunnen brandmanagers zijn, maar ook inkopers, of mensen met een grafische achtergrond.
De combinatie van achtergronden maakt het voor cursisten heel interessant. 'Wat zij vooral uit de cursus willen halen is het beter begrijpen van wat er in het proces voor en na hen gebeurt. Het doel van de cursus is dan ook niet om specialist te worden op een bepaald onderdeel van het proces, maar dat je de taal leert spreken.’
Experts uit het vak
De theoretische onderdelen van de cursus worden gegeven door docenten van HAS Hogeschool. Verder is het ook vooral een praktijkgerichte opleiding. Per onderwerp van de cursus komen experts vertellen over hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe gaat. Naast Dick staan onder andere een directeur van een groot designbureau, een warenwetspecialist, een marketing directeur en een duurzaamheidsspecialist voor de groep voor het praktische deel van de cursus.
Inbreng van cases
Tijdens de gehele cursus werken de cursisten aan een case. Dat kan een case zijn die door de experts is ingebracht, maar cursisten mogen ook een eigen case aandragen. Een voorbeeld van een case is die voor De Suikerunie die een hele nieuwe, duurzame verpakkingslijn wilde ontwikkelen.
Dick: ‘Het is mooi om te zien dat de oplossing vanuit de cursisten ook echt is doorgevoerd. Dat vind ik ook het mooie aan deze cursus voor de cursisten zelf: dat ze daadwerkelijk iets hebben aan de cursus wat ze in de praktijk toepassen. En het netwerk dat ze opbouwen. Veel cursisten hebben ook na de cursus nog contact met elkaar.'