Boerenkool. Is er een Nederlandser product in het groenteschap? Misschien komt het door onze wisselende seizoenen dat wij Nederlanders er zo dol op zijn.
Het is namelijk een typische wintergroente, lekker voor koude avonden. En telers worden er ook blij van, want het is een gewas dat het in ons zeeklimaat heel goed doet. Ook is het een leuk gewas om mee te experimenteren in de klimaatkamer en dat is wat 4 eerstejaars studenten Toegepaste Biologie van de vestiging van HAS Hogeschool in Venlo net voor de zomer tijdens een project genaamd Bio-experience deden. Zij konden hiervoor terecht in de BrightBox, een hypermodern onderzoeks- en trainingscentrum voor gesloten meerlagenteelt.
Gewoon versus exotisch
De studenten kozen echter niet voor de boerenkool omdat het zo’n gewoon gewas is. Ze kozen het juist omdat het exotisch is. Huh? “Voor ons Nederlanders is boerenkool inderdaad heel gewoon”, vertellen studenten Lars Smolenaars, Teun Kiggen, Tom Bovee en Frens Steegh. “Maar in veel andere landen juist niet. Zij zien het als een exotische groente en de vraag is de laatste jaren flink gestegen. Maar zo makkelijk als het in Nederland te telen is, zo moeilijk is dat soms in andere landen en daarom is het interessant te onderzoeken hoe boerenkool het in de klimaatkamer onder led-verlichting doet.”
Verrood licht
De studenten onderzochten verschillende soorten boerenkool: rode boerenkool, struikboerenkool en maaiboerenkool. “We experimenteerden met 4 soorten led-combinaties”, leggen de studenten uit, “en kweekten daar alle drie de soorten onder om zo te ontdekken wat het beste kweekrecept is. Ook vergeleken we de oogst met de ‘gewone’ opbrengst van het land.” En wat bleek: de led-combinaties met verrood licht erin bleken eruit te springen.”
Onderzoeksvaardigheden
Naast het inhoudelijke onderzoek leerden de studenten ook veel over hoe je een onderzoek nou eigenlijk opzet, hoe je de juiste conclusies trekt en hoe je de resultaten goed kunt presenteren. “De Bio-experience is project van een half jaar en een eerste kennismaking met het doen van onderzoek”, vertelt Jasper den Besten. Hij is lector Nieuwe Teeltsystemen en begeleidde de studenten. “In het tweede jaar doen ze een jaarproject waarin ze diepgaander onderzoek doen voor een bedrijf of organisatie en de Bio-experience is daar een mooie voorbereiding op. In de 4 jaar dat ze bij ons studeren, groeien ze enorm in hun toegepaste onderzoeksvaardigheden. Het is mooi om te zien hoe ze zich in die jaren ontwikkelen tot volwaardige onderzoekers.”