Het lectoraat van lector Antien Zuidberg wil deze consumensen – mensen die consumeren – graag bewegen richting gezond en duurzaam voedselkeuzegedrag en helpt studenten en professionals die hier een bijdrage aan willen leveren. Dit kan echter alleen indien de methoden die hiervoor ingezet worden betrouwbare resultaten opleveren.
Op het gebied van gezonde en duurzame food innovaties blijkt telkens weer dat ontwerpbeslissingen op basis van consumentenmeningen een te lage voorspellende waarde hebben voor het uiteindelijke marktsucces. Het lectoraat zoekt daarom naar betere voorspellende methoden die ingaan op het analyseren van consumensengedrag en op het ontwerpen van succesvolle concepten en interventies die de consumens ondersteunen in het maken van betere voedselkeuzes.
Bamboo Brands helpt bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods-sector (FMCG) om snellere en betere keuzes te maken zodat zij succesvol innoveren via het inzetten van methoden die gebaseerd zijn op gedrag (anders dan meningen). Ook ondersteunt Bamboo Brands bedrijven met het verduurzamen van hun processen. Dankzij hun onderzoeksmethoden kunnen bedrijven in een vroeg stadium identificeren welke innovaties zullen falen of slagen. Op deze manier hoeven bedrijven zich alleen te focussen op innovaties waarvan ze zeker weten dat ze succesvol gaan zijn en gaan ze bijvoorbeeld voedselverspilling tegen.