1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. HAS Hogeschool ontwikkelt nieuwe workshop: Duurzame bedrijfsvoering in agrifood

HAS Hogeschool ontwikkelt nieuwe workshop: Duurzame bedrijfsvoering in agrifood

HAS Hogeschool zorgt met het aanbod aan cursussen en opleidingen voor de zakelijke markt voor een praktische aansluiting richting het werkveld op de thema’s van vandaag en morgen. Een thema als duurzaamheid passeert daarbij vaak de revue. Maar nu is er een workshop ontwikkeld die hier voor 100% op gericht is: de workshop Duurzame bedrijfsvoering in agrifood.

Duurzame bedrijfsvoering in food workshop HAS

Publicatiedatum
06-12-2021

Grip krijgen op duurzaamheid

Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf duurzaam is ingericht? En hoe draag ik dit uit richting mijn stakeholders? Voor veel bedrijven in de agro en food zijn het uiteraard geen onbekende vragen. Velen doen al veel meer dan zij zelf denken op dit gebied, maar benoemen het nog niet als zodanig. Dat merkten ook de ontwikkelaars van de nieuwe cursus Duurzame bedrijfsvoering in agrifood, docenten Milieukunde bij HAS Hogeschool Joris van de Loo en Rémon Saaltink.

Van containerbegrip naar praktische handvatten

‘Duurzaamheid is een containerbegrip geworden, het is voor velen een jungle’, licht Joris toe. Rémon: ‘We hebben de cursus ontwikkeld voor met name het midden- en kleinbedrijf, omdat we zien dat praktische handvatten bij duurzaamheidsvraagstukken heel welkom zijn.’

Wat vorig jaar ontstond als een halve dag praktisch aan de slag met duurzaamheid met het management van een foodbedrijf, is dus nu uitgegroeid tot een volwaardige workshop. Rémon: ‘In twee dagdelen gaan we terug naar de basis: wat betekent duurzaamheid nou echt? En dan kijken we ook naar andere bedrijven, hoe zij dat hebben gedaan en wat je daar uit kunt halen voor jouw eigen beleid.’

Een iteratief proces

Behalve teruggaan naar de basis, werken de deelnemers uiteraard ook aan een concreet plan om met duurzaamheid aan de slag te gaan binnen het eigen bedrijf. Dit verloopt via een aantal stappen waarbij onder ander een stakeholderanalyse aan bod komt. Joris: ‘Plastic verpakken kan bijvoorbeeld een oplossing zijn voor een gewenste CO2-reductie. Maar is dat ook wat jouw stakeholders willen? En wat betekent zo’n beslissing voor de lange termijn? We kijken dus niet alleen met elkaar welke (technische) oplossingen er zijn, maar ook welke issues hieronder liggen en welk belang zij hebben.’

Voorbeelden uit de praktijk

In de voorbeelden vanuit andere bedrijven wordt ook breed gekeken naar het onderwerp duurzaamheid. Zo wordt er onder andere gekeken naar voorbeelden van bedrijven die beleid voeren op minder CO2 uitstoot, maar ook naar bedrijven die duurzaamheid vanuit een andere maatschappelijke doelstelling hoog op de agenda zetten.

Na de eerste dag hebben de deelnemers een goed idee van de mogelijkheden en het zogeheten ‘low hanging fruit’. Op dag twee gaan zij ook verder in op grotere duurzaamheidstrends en welke invloed zij hebben op de bedrijfsvoering. Rémon: ‘het is een iteratief proces. We ruimen ook bewust de tijd in tussen de twee sessies door, zodat de deelnemers ook binnen het eigen bedrijf kunnen toetsen of dit de stappen zijn die ze willen nemen op duurzaamheidsgebied. Hierdoor hebben zij na de tweede sessie een concrete actielijst om mee aan de slag te gaan.’

Nieuwsgierig geworden naar deze workshop? Je leest er hier meer over. Op 17 maart gaat de workshop van start.

Over de docenten

Joris van de Loo

Joris van de Loo doceert vanuit zijn bedrijfskundige achtergrond en grote passie voor duurzame ontwikkeling als hogeschooldocent aan HAS Hogeschool. Vanuit deze rol is hij vanuit het onderwijs met partijen uit de agri-food sector actief op het gebied duurzame ontwikkeling, innovatie en coaching.

Rémon Saaltink

Rémon Saaltink promoveerde aan de universiteit Utrecht (2018) op de Marker Wadden en is nadien aan de slag gegaan op de HAS Hogeschool als docent-onderzoeker bij de opleiding Milieukunde. Samen met Joris beheert hij de leerlijn duurzame ontwikkeling en doceert hij vakken als Scheikunde, Statistiek en Ecohydrologie.

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
Kas HAS Hogeschool

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de sector en HAS-activiteiten?

Ja, ik meld me aan!