1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. HAS Hogeschool verzorgt bodemworkshop tijdens Kids Climate Conference

HAS Hogeschool verzorgt bodemworkshop tijdens Kids Climate Conference

Judith van de Mortel, Lector Gezonde plant op een vitale en duurzame bodem van HAS Hogeschool: “Het is goed dat kinderen zich bewust worden dat een gezonde bodem van belang is voor een betere aarde.”

Kids climate conference bossleufIn het Limburgse Horst aan de Maas vond in het weekend van vrijdag 20 tot zondag 22 september 2019 de zesde editie van de Kids Climate Conference plaats. Maar liefst 150 kinderen uit Nederland en Vlaanderen stonden voor de uitdaging met concrete ideeën te komen voor een betere toekomst onder het motto: ‘Een voedingsbodem voor een betere aarde’. Op zaterdag stonden er 7 workshops op het programma, waaronder de workshop ‘Klimaat tot in de bodem’, waarbij de kinderen meters diep de ondergrond onderzochten. Judith van de Mortel, Lector Gezonde plant op een vitale en duurzame bodem van HAS Hogeschool, leidde de workshop. Projectmedewerker Annette Krug was erbij en vertelt over dit bijzondere weekend.

150 zeer gemotiveerde kinderen

De kinderen moesten zich van tevoren door middel van een motivatiebrief inschrijven voor de Kids Climate Conference. Uit de vele inschrijvingen werden 150 zeer gemotiveerde kinderen gekozen, die mee mochten doen. De workshop ‘Klimaat tot in de bodem’ startte met een uitleg van Judith over wat er in de bodem zit. Ze hoorden dat een goede bodem lucht, beestjes en voeding nodig heeft.

Grondig bodemonderzoek in 2 sleuven

Na deze uitleg werd de groep in tweeën gesplitst: de ene groep ging naar een grote sleuf in het bos, de andere groep ging naar een sleuf in een grasveld. Elke sleuf werd door de kinderen grondig bekeken en de lagen in de sleuf (horizonten) werden opgemeten. Aan de hand van een aantal vragen beoordeelden ze of de bodem goed of slecht was. Vervolgens namen de kinderen bodemmonsters en bekeken ze deze onder de microscoop in een lab, dat daar speciaal voor was opgezet.

Verschil tussen de 2 sleuven

Tot slot kwamen de 2 groepen weer bij elkaar en bespraken de verschillen van de 2 sleuven: de bodem onder het bos had blijkbaar wel meer en sterkere wortels dan de bodem onder het grasveld, maar deze wortels gingen niet heel diep in de bodem. Dat komt omdat de bodem erg verdicht is. De bodem had weinig tot geen luchtkanalen, waardoor er geen beestjes in kunnen leven.

De geschiedenis van het natuurgebied

Om te begrijpen waarom de bodem verdicht is moeten we terug in de geschiedenis. Het natuurgebied waar de kinderen de bodem bekeken was vroeger akkerbouwgrond. Daar werd met zware machines op gereden, waardoor de bodem in elkaar gedrukt is. Om er natuurgebied van te maken is er een laag grond overheen gelegd om het gebied te verschralen. De bomen kunnen in de verdichte bodem niet goed groeien, omdat deze niet erg diep kunnen wortelen waardoor ze niet bij het grondwater kunnen komen.

Verrast

De kinderen concludeerden dat je dieper moet graven om erachter te komen hoe het is gesteld met de bodemkwaliteit. Ze waren er wel door verrast: “Je staat op een natuurgebied en het ziet er wel groen uit, maar in de bodem is het heel slecht. En dat verwacht je niet”, aldus een van de kinderen. Judith: “Het is goed dat kinderen zich hiervan bewust worden.”

Creatieve oplossingen

Annette: “Het is leuk om te zien hoe kinderen creatieve oplossingen bedenken. Zij kijken er toch anders naar dan volwassenen.” Als een van de oplossingen werd een ‘bodem-robot’ bedacht. Deze robot maakt gaatjes in de bodem om de bodem te verbeteren. Ook bij de andere workshops werden creatieve oplossingen bedacht, die op zondag door een vakjury werden beoordeeld. De beste ideeën worden door de kinderen aangeboden aan hun eigen burgemeester, de Tweede Kamer in Nederland en aan het Vlaamse parlement in België. Bovendien worden hun Klimaatstellingen aangeboden aan grote bedrijven.