Anne-Jeth de Groot, student Food Innovation aan HAS Hogeschool, heeft de Food Innovation Bachelors Award 2020 gewonnen. Dit deed zij met haar babyvoedingsconcept Uk & Puk waarmee zij dat ouders wil helpen op een makkelijke manier pinda en ei te introduceren bij baby’s. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de kans op allergieën op latere leeftijd vermindert. Uk & Puk won ook de prijs voor het best ontworpen etiket.
Er waren 4 groepen studenten genomineerd, waarvan er 3 van HAS Hogeschool kwamen en 1 van de Hanzehogeschool. De uitslag is als volgt:
1e prijs + prijs beste etiket: Uk & Puk (Anne-Jeth de Groot, HAS Hogeschool)
Uk & Puk is een babyvoedingsconcept dat ouders helpt op een makkelijke manier pinda en ei te introduceren bij baby’s om de kans op allergieën op latere leeftijd te verminderen.
2e prijs: Winky’s (Annick van de Laak, HAS Hogeschool)
Winky’s is een ontbijtconcept voor groentepannenkoeken voor kinderen op basis van pompoen en courgette met 35% groente en 25% fruit. Ook bevat het product educatieve speelkaarten met weetjes.
3e prijs: Snackbar. (Hanzehogeschool)
Snackbar. is een hartig tussendoortje met pizzasmaak te koop bij supermarkten en kiosken met minder zout en minder verzadigd vet, maar mét meer vezels door de toevoeging van groenten en peulvruchten.
4e prijs: Algrain (Matthew Meeusen, Martijn Boezer en Manouk van den Hout, HAS Hogeschool)
Algrain is een zoutloos meergranen broodproduct waarin het zout is vervangen door chlorella vulgaris, een alg die gewonnen wordt in de Oosterschelde. Het brood is te vergelijken is met een luxe meergranen vloerbrood.
Beweging van innovaties
De Food Innovation Bachelors Award 2020 is een initiatief van het Voedingscentrum waarbij de foodprofessionals van morgen laten zien wat ze in huis hebben als het gaat om concept- en productontwikkeling. “Met deze award duiken we in de trends en ontwikkelingen op het gebied van voeding”, zegt Gerda Fennekes van het Voedingscentrum erover. “Via innovatieve concepten laten studenten zien hoe ze daaraan kunnen bijdragen, wat ze graag willen veranderen en verbeteren. Het gaat hier om échte innovatie. Sommige concepten komen daadwerkelijk op de markt, maar de meeste concepten zijn onderdeel van een beweging van innovaties.”
Invloed corona op eetomgeving
De award werd dit jaar vanwege de coronamaatregelen online uitgereikt. Ruim 100 mensen namen deel aan het webinar waar de 4 genomineerde groepen hun concept pitchten aan een jury bestaande uit foodprofessionals. Het webinar werd geleid door Nick Schoemaker van het Nederlands Debat Instituut. Gedurende de tijd dat de jury nodig had om te bepalen wie de winnaar was, ging Nick Schoemaker in gesprek met 2 experts over de invloed van het coronavirus op onze eetomgeving. Corné van Dooren is expert duurzame voeding bij het Voedingscentrum en Samuel Levie co-founder FoodCabinet, worstenmaker, chef, columnist en voedselondernemer.