Nederlanders eten veel te weinig groente. Omdat dit te veranderen is een nieuwe marktbenadering nodig, vindt Herman Peppelenbos, lector Groene Gezondheid van HAS Hogeschool. Samen met The Food Foundry, een organisatie die veelbelovende food start-ups ondersteunt met scale-up en route-to-market, is de HAS initiatiefnemer van het Innovatieplatform Groente. Recent werden 2 nieuwe partners verwelkomd: bedrijfs- en onderwijscateraars Vitam en Appèl Catering.
Het doel van het platform: Nederlanders helpen om op meer momenten door de dag gezonder te eten met lekkere, aantrekkelijke en bruikbare groenteconcepten, bedacht en ontwikkeld door studenten. “Er is al veel onderzoek naar gedaan dat aantoont dat goede voeding enorm belangrijk is”, zegt Herman Peppelenbos van HAS Hogeschool. “Voldoende groente en fruit zijn daarbij een essentieel onderdeel. Nu we te maken hebben met Covid-19 zie je dat mensen met gezondheidsproblemen, die gerelateerd zijn aan een ongezonde levensstijl, een hoger risico hebben op serieuze klachten bij besmetting en een langere herstelperiode nodig hebben. Het is dus heel actueel om naar gezonde voeding te kijken.”
De markt halen
Joris Leferink van The Food Foundry vult aan: “In het afstudeerjaar van studenten Food Innovation worden er veel creatieve concepten ontwikkeld waarin groente vaak de hoofdrol speelt. Ondanks dat het aantrekkelijke concepten zijn en er regelmatig prijzen mee gewonnen worden, halen de meeste nooit de markt. Vanuit onze kennis, ervaring en ons netwerk willen we er samen voor zorgen dat dit wel gebeurt. Op dit moment zijn er weer drie HAS-studenten begonnen aan dit innovatietraject”.
Onderwijscateraars als partners
Het platform is onlangs uitgebreid met twee nieuwe partners: bedrijfs- en onderwijscateraars Vitam en Appèl Catering. Samen met deze partners worden de concepten in een vroege fase getest voor feedback vanuit de markt en de consument. “Bij Vitam zijn groenten van het seizoen een belangrijk ingrediënt in het assortiment”, zegt Peter Nass van Vitam. “Naast het feit dat seizoensgroenten veel voordelen hebben, zoals duurzaamheid, een goede prijs en hoge kwaliteit, zorgen zij er ook voor dat je heel het jaar door variatie hebt. Hierdoor kan je de gasten blijven verrassen en dat sluit aan bij onze missie: met lekker eten en drinken mensen verleiden tot een gezonde en verantwoorde keuze. Dit doen we dan ook met verschillende warme en koude groenteconcepten. Hiermee laten we onze lunchgasten onbewust groenten eten, waardoor ze aan (een deel van) de dagelijkse 250 gram groenten te komen.”
Gasten verleiden
Hij vervolgt: “Het is een uitdaging om onze lunchgasten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met verschillende groenten. Wij zijn enthousiast om met deze partijen op te trekken om nieuwe concepten succesvol te laten zijn. Op naar 250 gram groenten per persoon per dag!” Evy de Wilde van Appèl vult aan: “Als onderdeel van de eiwittransitie zijn we binnen Appèl al een tijd bezig om onze gasten te verleiden om meer groente te eten. Zo ontwikkelden we een nieuwe uitnodigende saladebar en stimuleren we de groenteconsumptie door bijvoorbeeld groentedippers tijdens het vier uur moment te verkopen. De gedragsverandering richting gezonder eetpatroon gaat bij de consument echter nog heel langzaam en zijn er nog genoeg eetmomenten en productcategorieën waar we een hoop kunnen winnen. We staan daarom ook enorm open voor nieuwe ideeën en innovaties van HAS-studenten en willen zo graag samen het doel bereiken om onze gasten die 250 gram te laten eten.”
De toekomst
Op dit moment bestaat het Groente Innovatie Platform uit HAS Hogeschool, The Food Foundry, Vitam en Appél Catering. Op termijn willen we het graag uitbreiden met meer partners om samen te zorgen voor een hogere groenteconsumptie in Nederland.