Kennisgebieden samenbrengen
In Nederland is al veel kennis over biodiversiteit maar alle zeilen zullen moeten worden bijgezet om de uitvoering van herstelmaatregelen te versnellen. “Er zijn verschillende onderzoeksagenda’s die als doel hebben een bijdrage te leveren aan biodiversiteitsherstel. Maar we zien dat dit te vaak nog blijft hangen in de lucht. Doel van het lectorenplatform is om in de praktijk tot uitvoering over te gaan en daarbij vanuit verschillende kennisgebieden intensiever samen te werken om het netwerk uit te bouwen. Zo geven we een impuls aan biodiversiteitsbehoud en -herstel”, aldus initiatiefneemster lector Margje Voeten van HAS Green Academy.
Meerwaarde creëren
Het lectorenplatform Biodiversiteit brengt daarom lectoren samen die biodiversiteit vanuit verschillende perspectieven onderzoeken. De kernlectoren zijn bijvoorbeeld experts op het gebied van monitoring, educatie, water, klimaat, bos en de stedelijke omgeving. Samen met bedrijven, overheden en andere partijen die zich richten op biodiversiteitsherstel maken ze een vertaalslag van kennisvragen naar praktijkvragen en creëren zo een meerwaarde op de bestaande onderzoeksagenda’s.
Thematafels
Lectoren van HAS green academy, Aeres Hogeschool, Hogeschool InHolland, Hogeschool van Hall Larenstein en de Hanze Hogeschool vormen de kern van het nieuwe platform en door thematafels op te richten, wordt het platform het komende jaar verder ontwikkeld. Het Lectorenplatform Biodiversiteit wordt ondersteund door het Deltaplan biodiversiteitsherstel (www.samenvoorbiodiversiteit.nl) en ook Naturalis en NIOO-KNAW steunen het initiatief.
Voor meer informatie kun je mailen naar lectorenplatformbiodiversiteit@has.nl