1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. “Next food waves” bij de HAS Food Experience 2025: dit zijn de winnende concepten!

“Next food waves” bij de HAS Food Experience 2025: dit zijn de winnende concepten!

Tijdens de jaarlijkse HAS Food Experience, georganiseerd door HAS green academy, werden op 4 februari de winnaars van de FoodmanShip Awards 2025 bekendgemaakt. De bijna afgestudeerde studenten werden geëerd voor hun uitzonderlijke bijdragen aan de toekomst van voedselsystemen en voeding, binnen het thema 'Next Food Waves'.

Winnaars HAS Food Experience 2025

Meer dan 150 studenten van HAS green academy presenteerden hun innovatieve concepten die inspelen op de huidige uitdagingen in de foodbranche. De focus lag op gezondheid, duurzaamheid en de transitie van het voedselsysteem, waarbij de ‘next wave’ van voedselinnovaties centraal stond.

Publicatiedatum
04-02-2025

De HAS Food Experience, die nu zijn 17e editie beleeft, heeft zich ontwikkeld tot het ultieme platform waar talent en industrie elkaar ontmoeten. Het evenement groeit elk jaar en biedt ambitieuze studenten de kans om hun veelbelovende ideeën en projecten naar de markt te brengen. Dit jaar draaide alles om 'Next Food Waves', met een nadruk op de toekomst van voedsel en de nieuwe trends die de industrie zullen vormgeven.

Deze editie van de HAS Food Experience toonde aan dat de toekomst van voedsel in goede handen is bij de volgende generatie innovators.

De winnaars

De projecten werden ingedeeld in vijf categorieën, waarbij de volgende studenten als winnaars werden bekroond:

Categorie Convenience

Concept: Nut a problem!

Uitleg concept: Consumenten ondervinden bij het eten van pistachenoten buitenshuis het probleem dat de schillen lastig opgeruimd kunnen worden. Deze verpakking biedt een slimme oplossing met een folie die een leeg compartiment creëert  zodra de verpakking wordt geopend.

Naam: Iris van Kempen

Opleiding: Food Innovation

Commentaar jury: Iris heeft een verpakking gemaakt voor een product waar eigenlijk niemand aan denkt, de pistachenoot die je on the go wil nuttigen. Ze heeft een verpakking die een glimlach op ons gezicht brengt wanneer we de omhulsel van de pistachenoot in een verborgen compartiment van de verpakking stoppen. Ze heeft een complexe techniek doordacht tot een werkzame verpakking op de stand. Ze heeft zelfs bedacht hoe je een extra leven kan geven aan het afval. De verpakking kan hergebruikt worden en voor de nootomhulsels is een heel inzamelidee gegeven. Helemaal compleet.

 

Categorie Health

Concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel

Uitleg concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel’ draagt bij aan kennisoverdracht rondom (preventieve) gezondheid in het primair onderwijs. Door op een interactieve manier aan de slag te gaan met de onderwerpen voeding, beweging, sociaal- en mentaal welzijn, creëer je bewustwording op jonge leeftijd. Door een stabiel draagvlak te creëren, bouw je een gezonde generatie.

Naam: Floor Hermans

Opleiding: Healthy Living

 

Categorie Indulgence

Concept: Cascarita

Uitleg concept:

Naam: Janne Kootstra

Opleiding: International Food & Agribusiness

Commentaar jury: Heerlijk genieten van een duurzaam product. Op basis van gedroogde koffiebessen is een alcoholvrije en alcoholische likeur ontwikkeld die voor de hele keten positieve impact heeft in een premium segment

 

Categorie Production & Technology

Concept: Popeyes protein / ontkleuren van spinazie eiwitten

Uitleg concept: In de huidige voedingssector is de markt ingericht op neutraal gekleurde, multi-inzetbare eiwitproducten van plantaardige basis. Hieraan kan spinazie-eiwit, door zijn groene kleur, niet bijdragen. Door op pilotschaal een theoretisch

ontkleuringsproces te ontwikkelen kan een multi-inzetbaar, neutraal gekleurd eiwitproduct gemaakt worden uit spinaziebladeren.

Naam: Anthony Burger, Laura de Kock, Teun Smulders

Opleiding: Food Technology

Commentaar jury: Studenten hebben alle aspecten van de productie van neutraal in te zetten plantaardige eiwitproductie behandeld, en wisten op alle vragen van de experts een goed antwoord te geven. De presentatie van de drie studenten was top, het verhaal "kwam naar ons toe", het was een heel energiek team en ieder vulde elkaar op een natuurlijke wijze aan. Het project heeft veel potentiele impact gezien de op handen zijnde eiwittransitie. En ook de marktkant/ondernemendheid was goed uitgewerkt. Tot slot waren de studenten ook eerlijk in de mogelijke beperkingen van de door hunzelf gekozen grondstof.

 

Categorie Sustainability

Concept: The Vegan Option

Uitleg concept: Middenklasse restaurants worstelen vaak met het aanbieden van innovatieve vegetarische en veganistische gerechten doordat er beperkt personeel is en gebrek aan specialistische kennis, wat leidt tot opslagproblemen en voedselverspilling. Door innovatieve componenten te leveren, maakt The Vegan Option hoogwaardige vegetarische en veganistische opties eenvoudig en toegankelijk. De producten kunnen binnen 15 minuten worden geserveerd, zonder extra personeelsuren, opslagruimte, specialistische kennis of voedselverspilling.

Naam: Tim Heezemans

Opleiding: Food Innovation

Commentaar jury: Zet de eiwittransitie op de kaart, dat gebeurt met dit concept. In dit project komt alles waar de categorie Sustainability over gaat bij elkaar: alternatieve eiwitten, voedselverspilling en impact. Het idee is geboren uit eigen verontwaardigheid en is een totaal concept. Het is schaalbaar en te vertalen naar andere kanalen, maar voor nu is de oplossing voor de horeca. Daar stelde de student twee dingen vast: ik heb geen plantaardige keus en de chef heeft geen zin om te koken voor de prullenbak. Dit idee pakt beide problemen op een smaakvolle manier aan.

 

Publieksprijs

Concept: Juuls-Zatisfyer

Uitleg concept: De biermarkt voelt voor veel vrouwen onaantrekkelijk door de overwegend mannelijke focus. Er is behoefte aan een bier dat smaak, stijl en beleving centraal stelt, terwijl het stigma rond bierdrinkende vrouwen doorbroken wordt. Juuls biedt onder de merknaam Zatisfyer een bloemig-fruitig speciaalbier met een subtiele roze kleur en eetbare glitters, speciaal ontworpen voor vrouwen. Het combineert smaak, stijl en empowerment, doorbreekt traditionele biernormen en creëert een visueel aantrekkelijke en unieke beleving.

Naam: Julie van Dooren

Opleiding: Food Innovation

Vijf aspecten

De FoodManShip awards worden elk jaar toegekend door een deskundige jury bestaande uit een combinatie van HAS-lectoren, HAS-alumni en ambassadeurs (relaties in het werkveld). De jury lette hierbij dit jaar specifiek op een combinatie van vijf aspecten:

  • Voedselkennis - vermogen om specifieke voedselkennis en vaardigheden te gebruiken
  • Conceptueel of systemisch denken - vermogen om in abstracte concepten te denken
  • Creativiteit - vermogen om buiten de gebaande paden te denken
  • Ondernemerschap - vermogen om een kans te grijpen en ermee aan de slag te gaan
  • Presentatie - vermogen om te overtuigen met een professionele pitch.

 

De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door Agrifood Capital , Albert Heijn, Appèl Catering, Gemeente Oss, de Jamfabriek, Kraft Heinz, de coöperatieve Rabobank, Provincie Noord-Brabant en Vion Food Group.

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 2: Geen honger
  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 8: Eerlijk werk en economische groei
  • Sustainable Development Goal 11: Duurzame steden en gemeenschappen
  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • Sustainable Development Goal 13: Klimaatactie
  • Sustainable Development Goal 14: Leven in het water
  • Sustainable Development Goal 15: Leven op het land
  • Sustainable Development Goal 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken