De projecten werden ingedeeld in vijf categorieën, waarbij de volgende studenten als winnaars werden bekroond:
Categorie Convenience
Concept: Nut a problem!
Uitleg concept: Consumenten ondervinden bij het eten van pistachenoten buitenshuis het probleem dat de schillen lastig opgeruimd kunnen worden. Deze verpakking biedt een slimme oplossing met een folie die een leeg compartiment creëert zodra de verpakking wordt geopend.
Naam: Iris van Kempen
Opleiding: Food Innovation
Commentaar jury: Iris heeft een verpakking gemaakt voor een product waar eigenlijk niemand aan denkt, de pistachenoot die je on the go wil nuttigen. Ze heeft een verpakking die een glimlach op ons gezicht brengt wanneer we de omhulsel van de pistachenoot in een verborgen compartiment van de verpakking stoppen. Ze heeft een complexe techniek doordacht tot een werkzame verpakking op de stand. Ze heeft zelfs bedacht hoe je een extra leven kan geven aan het afval. De verpakking kan hergebruikt worden en voor de nootomhulsels is een heel inzamelidee gegeven. Helemaal compleet.
Categorie Health
Concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel
Uitleg concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel’ draagt bij aan kennisoverdracht rondom (preventieve) gezondheid in het primair onderwijs. Door op een interactieve manier aan de slag te gaan met de onderwerpen voeding, beweging, sociaal- en mentaal welzijn, creëer je bewustwording op jonge leeftijd. Door een stabiel draagvlak te creëren, bouw je een gezonde generatie.
Naam: Floor Hermans
Opleiding: Healthy Living
Categorie Indulgence
Concept: Cascarita
Uitleg concept:
Naam: Janne Kootstra
Opleiding: International Food & Agribusiness
Commentaar jury: Heerlijk genieten van een duurzaam product. Op basis van gedroogde koffiebessen is een alcoholvrije en alcoholische likeur ontwikkeld die voor de hele keten positieve impact heeft in een premium segment
Categorie Production & Technology
Concept: Popeyes protein / ontkleuren van spinazie eiwitten
Uitleg concept: In de huidige voedingssector is de markt ingericht op neutraal gekleurde, multi-inzetbare eiwitproducten van plantaardige basis. Hieraan kan spinazie-eiwit, door zijn groene kleur, niet bijdragen. Door op pilotschaal een theoretisch
ontkleuringsproces te ontwikkelen kan een multi-inzetbaar, neutraal gekleurd eiwitproduct gemaakt worden uit spinaziebladeren.
Naam: Anthony Burger, Laura de Kock, Teun Smulders
Opleiding: Food Technology
Commentaar jury: Studenten hebben alle aspecten van de productie van neutraal in te zetten plantaardige eiwitproductie behandeld, en wisten op alle vragen van de experts een goed antwoord te geven. De presentatie van de drie studenten was top, het verhaal "kwam naar ons toe", het was een heel energiek team en ieder vulde elkaar op een natuurlijke wijze aan. Het project heeft veel potentiele impact gezien de op handen zijnde eiwittransitie. En ook de marktkant/ondernemendheid was goed uitgewerkt. Tot slot waren de studenten ook eerlijk in de mogelijke beperkingen van de door hunzelf gekozen grondstof.
Categorie Sustainability
Concept: The Vegan Option
Uitleg concept: Middenklasse restaurants worstelen vaak met het aanbieden van innovatieve vegetarische en veganistische gerechten doordat er beperkt personeel is en gebrek aan specialistische kennis, wat leidt tot opslagproblemen en voedselverspilling. Door innovatieve componenten te leveren, maakt The Vegan Option hoogwaardige vegetarische en veganistische opties eenvoudig en toegankelijk. De producten kunnen binnen 15 minuten worden geserveerd, zonder extra personeelsuren, opslagruimte, specialistische kennis of voedselverspilling.
Naam: Tim Heezemans
Opleiding: Food Innovation
Commentaar jury: Zet de eiwittransitie op de kaart, dat gebeurt met dit concept. In dit project komt alles waar de categorie Sustainability over gaat bij elkaar: alternatieve eiwitten, voedselverspilling en impact. Het idee is geboren uit eigen verontwaardigheid en is een totaal concept. Het is schaalbaar en te vertalen naar andere kanalen, maar voor nu is de oplossing voor de horeca. Daar stelde de student twee dingen vast: ik heb geen plantaardige keus en de chef heeft geen zin om te koken voor de prullenbak. Dit idee pakt beide problemen op een smaakvolle manier aan.
Publieksprijs
Concept: Juuls-Zatisfyer
Uitleg concept: De biermarkt voelt voor veel vrouwen onaantrekkelijk door de overwegend mannelijke focus. Er is behoefte aan een bier dat smaak, stijl en beleving centraal stelt, terwijl het stigma rond bierdrinkende vrouwen doorbroken wordt. Juuls biedt onder de merknaam Zatisfyer een bloemig-fruitig speciaalbier met een subtiele roze kleur en eetbare glitters, speciaal ontworpen voor vrouwen. Het combineert smaak, stijl en empowerment, doorbreekt traditionele biernormen en creëert een visueel aantrekkelijke en unieke beleving.
Naam: Julie van Dooren
Opleiding: Food Innovation