1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Nieuwe workshop: Succesvolle food innovatie met de Verleidingstoolbox

Hoe maak je gezond en duurzaam voedsel verleidelijk?

We willen allemaal het liefst zo gezond en zo duurzaam mogelijk consumeren. Maar de meeste gezonde en duurzame producten worden door de consument vaak gezien als duurder, complexer en minder lekker. Bovendien is het in de supermarkt niet altijd duidelijk hoe gezond en hoe duurzaam de producten zijn. Hoe maak je gezond en duurzaam voedsel zo verleidelijk dat het kan concurreren met minder gezonde en minder duurzame producten? Daar ga je in de workshop Succesvolle food innovatie met de Verleidingstoolbox samen met twee experts op het gebied van voedsel naar kijken.

Verleidingstoolbox

We gaan tijdens de workshop aan de slag met de Verleidingstoolbox. In deze toolbox staan consumentengedrag, concept, plaats en gedragsbeïnvloeding centraal. Al deze onderdelen van de Verleidingstoolbox worden tijdens de workshop uitgebreid besproken. Je krijgt passende theorieën uitgelegd en diverse oefeningen aangereikt met voorbeelden uit de praktijk. Aan het einde van de workshop worden alle onderdelen van de Verleidingstoolbox samengebracht en heb jij de tools in handen om zelf aan de slag te gaan.

Publicatiedatum
17-05-2023

De workshop wordt gegeven door Antien Zuidberg en Annick den Boer. Dr.ir. Antien Zuidberg is lector Design Methoden in Food en heeft de afgelopen 4 jaar onderzoek gedaan naar het marktsucces van gezonde duurzame innovaties. Ze heeft onder andere onderzocht welke methoden belangrijk zijn om tot de opties te komen die het meest verleidelijk zijn voor mensen. Daarnaast heeft Antien 12 jaar bij FrieslandCampina gewerkt als onderzoeker, productontwikkelaar en manager R&D/QA. Annick den Boer is werkzaam als docent Food Innovation en heeft een achtergrond in voeding en gezondheid waarbij haar focus lag op sensoriek en eetgedrag. Ook heeft Annick meerdere jaren consumentenonderzoek gedaan waarbij ze vaak onderzocht wat een product verleidelijk (of juist niet verleidelijk) maakt in de ogen van de consument.

Annick: “Het interessante aan deze workshop is dat theorie gecombineerd wordt met de praktijk. Je kunt direct aan de slag. Wat deze workshop uniek maakt, ten opzichte van andere workshops en cursussen, is dat alle verleidingsaspecten worden meegenomen en worden samengebracht.” Antien vult aan: “Daarbij is de workshop specifiek gericht op het marktsucces van gezond en duurzaam voedsel en dat is voor mijn gevoel uniek”.

Antien: “Iedereen herkent het denk ik wel, je wilt graag meer gezonde en duurzame producten consumeren, produceren of verkopen. Maar je hebt geen antwoord op de vraag: hoe komt dit nu tot marktsucces? Hoe krijgen we het over de bühne? Dat is precies het pijnpunt waar deze cursus op inspringt.”

 

 

Er worden handvaten en handelingsperspectieven gegeven voor hoe je gezond en duurzaam voedsel kunt vermarkten en je leert hoe je consumenten kunt verleiden met iets gezonds in plaats van met ongezonde producten zoals chocolade, alcohol of ijsjes. Ook wordt er besproken wat duurzaamheid nu precies betekent en leer je hoe je duurzame producten meer en beter kunt onderscheiden.

Hebben we jou kunnen verleiden tot het willen volgen van deze workshop?

Wil jij weten hoe je meer marktsucces kunt behalen met gezonde en duurzame voedselinnovaties? Wil je erachter komen hoe je de eerste stappen kan zetten naar gezond en duurzaam voedsel dat voor iedereen toegankelijk is? Meld je dan aan voor de workshop Succesvolle food innovatie met de Verleidingstoolbox. De eerste editie van deze workshop vindt plaats op dinsdag 4 juni 2024.

Meld je aan

Neem contact op

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie