Rianne: “We bekijken tot in hoeverre inhoudsstoffen uit onder andere koolsoorten via specifieke darmreceptoren de afgifte van het darmhormoon glucagon like peptide 1 (GLP-1) reguleren. Hiervoor maken we gebruik van een geavanceerd darmorganoïde model, waarin we het ontstaan van diabetes type 2 simuleren. Uiteindelijk moet dit een bijdrage leveren aan het verminderen van T2D via gerichte voedingsadviezen en nieuwe producten. De doorontwikkeling van het darmmodel verminderd daarnaast de op dit moment nog nodige dierproeven.”
De Promotiebeurs voor Leraren biedt docenten die willen promoveren financiële ondersteuning bij hun promotieonderzoek en het schrijven van een proefschrift. De onderzoekservaring die ze zo opdoen zorgt er indirect voor dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert en de aansluiting tussen universiteiten en andere scholen – niet alleen het hbo maar ook het mbo, vo en po – versterkt wordt. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om zichzelf verder te ontwikkelen als expert op een bepaald gebied.
Plezier in praktijkonderzoek
“De afgelopen jaren is mijn wens om een promotietraject te starten gegroeid”, vertelt Rianne. “Ik heb steeds meer plezier in het praktijkonderzoek dat we op de HAS doen met studenten en het werd voor mij steeds duidelijker dat ik mij richting het onderzoek verder wilde ontwikkelen. Daarnaast heb ik een grote inhoudelijke interesse voor ‘hoe dingen op detailniveau werken’.”
Ze vervolgt: “Samen met lector Herman Peppelenbos en Jocelijn Meijerink en Renger Witkamp van Wageningen University ben ik op zoek gegaan naar overlap tussen de onderzoeksthema’s en zijn we uiteindelijk op het thema van bioactieve inhoudsstoffen uit groente en de ontwikkeling van diabetes uitgekomen. Naast het opdoen van inhoudelijke expertise kijk ik uit naar de academische vaardigheden die ik tijdens dit traject zal aanleren.”