1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Rianne Jansen start PhD over effect groente op prediabetes in de darm

Rianne Jansen start PhD over effect groente op prediabetes in de darm

Docentonderzoeker Rianne Jansen van HAS green academy heeft de Promotiebeurs voor Leraren van het NWO toegekend gekregen. Ze start per 1 september 2025 met een promotietraject gestart gericht op het effect van groenteconsumptie op prediabetes in de darm.

Riannes promotieonderzoek heet 'More than a gut feeling - Investigating diabetes onset in the gut and the preventive role of vegetables'. In dit onderzoek onderzoekt ze wat de rol is van de darm bij het ontstaan van diabetes type 2 en hoe groenten daar een beschermend effect op kunnen hebben.

Publicatiedatum
27-03-2025

 Promotiebeurs voor Leraren

Rianne: “We bekijken tot in hoeverre inhoudsstoffen uit onder andere koolsoorten via specifieke darmreceptoren de afgifte van het darmhormoon glucagon like peptide 1 (GLP-1) reguleren. Hiervoor maken we gebruik van een geavanceerd darmorganoïde model, waarin we het ontstaan van diabetes type 2 simuleren. Uiteindelijk moet dit een bijdrage leveren aan het verminderen van T2D via gerichte voedingsadviezen en nieuwe producten. De doorontwikkeling van het darmmodel verminderd daarnaast de op dit moment nog nodige dierproeven.”

De Promotiebeurs voor Leraren biedt docenten die willen promoveren financiële ondersteuning bij hun promotieonderzoek en het schrijven van een proefschrift. De onderzoekservaring die ze zo opdoen zorgt er indirect voor dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert en de aansluiting tussen universiteiten en andere scholen – niet alleen het hbo maar ook het mbo, vo en po – versterkt wordt. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om zichzelf verder te ontwikkelen als expert op een bepaald gebied.

Plezier in praktijkonderzoek

“De afgelopen jaren is mijn wens om een promotietraject te starten gegroeid”, vertelt Rianne. “Ik heb steeds meer plezier in het praktijkonderzoek dat we op de HAS doen met studenten en het werd voor mij steeds duidelijker dat ik mij richting het onderzoek verder wilde ontwikkelen. Daarnaast heb ik een grote inhoudelijke interesse voor ‘hoe dingen op detailniveau werken’.”

Ze vervolgt: “Samen met lector Herman Peppelenbos en Jocelijn Meijerink en Renger Witkamp van Wageningen University ben ik op zoek gegaan naar overlap tussen de onderzoeksthema’s en zijn we uiteindelijk op het thema van bioactieve inhoudsstoffen uit groente en de ontwikkeling van diabetes uitgekomen. Naast het opdoen van inhoudelijke expertise kijk ik uit naar de academische vaardigheden die ik tijdens dit traject zal aanleren.”

 

Docentonderzoeker Rianne Jansen: "Ik heb een grote inhoudelijke interesse voor hoe dingen op detailniveau werken."

Onderzoeksmethodieken

Rianne gaat zich verdiepen in programmeertaal R en data-analyse, en ervaring opdoen met het gebruik en doorontwikkeling van state-of-the-art onderzoeksmethodieken via een darmorganoïde model. “De kennis en vaardigheden, de samenwerkingen en de contacten die ik tijdens dit promotietraject opdoe, neem ik mee terug naar mijn onderwijspraktijk. Het combineren van onderzoek en onderwijs stelt me in staat om mijn passie voor beide te vervullen en tegelijkertijd een waardevolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van toekomstige professionals.”

Dat laatste is ook een expliciete voorwaarde voor deze beurs, waarbij Riannes plan ook zo geschreven is dat er studenten, van verschillende opleidingen, kunnen deelnemen in verschillende fases van het onderzoek. “Daarnaast hecht ik veel waarde aan het overdragen van opgedane kennis naar de praktijk en zullen we samenwerkingen opzoeken met het bedrijfsleven, zowel binnen de teelt als de voedselverwerkende industrie.”

Voedingsdocent

“De beurs stelt mij in staat om 2 dagen per week aan dit onderzoek te besteden. Ik vul dat iets anders in, omdat dat voor zowel de HAS als de WUR optimaal uitkomt. Mijn inhoudelijke expertise als voedingsdocent op de HAS is met name in semester 1 nodig, en tegelijkertijd is het ten tijde van experimenten aan de WUR wel erg krap om dat in 2 dagen per week te doen. Daarom zal ik het 1e semester 3 dagen aan de HAS werken, en één dag besteden aan mijn promotieonderzoek aan de WUR, en in het 2e semester draait dat precies om.”

In 2021 rondde Rianne haar master ‘Molecular Nutrition and Toxicology’ aan de WUR afgerond. “Tijdens die master heb ik een halfjaar stage gelopen op de HAS, en toen er begin 2021 een vacature voor een docent ‘Voeding en Gezondheid’ binnen Toegepaste Biologie in Venlo voorbij kwam heb ik niet getwijfeld om te solliciteren. Ik heb met veel plezier de afgelopen 4 jaar gewerkt als docent maar merk ook dat mijn interesse voor onderzoek weer werd geprikkeld door o.a. de vele onderzoeksprojecten die we met studenten binnen de HAS uitvoeren.”

Lectoraat Groene Gezondheid

“Na mijn afstuderen ben ik daarnaast betrokken gebleven bij Wageningen Universiteit (WUR), door nog 1,5 jaar één dag per week door te werken als onderwijsassistent binnen het thema van mijn afstudeerproject”, vertelt Rianne tot slot. “Vanuit mijn contacten bij de WUR en aansluiting bij het lectoraat Groene Gezondheid hebben we uiteindelijk deze aanvraag gedaan.”

Meer informatie lectoraat Groene Gezondheid

Hart voor Groen

Hart voor Groen staat bij HAS green academy symbool voor het praktijkonderzoek. Via praktijkgerichte onderzoeksprojecten werken onze lectoren en docentonderzoekers aan maatschappelijke vraagstukken op het gebied van agro, food en leefomgeving.

De kennis, expertise en inzichten die ze opdoen delen ze maar al te graag, onder meer via onze website, onze onderzoekspodcast en events in verschillende vormen.

Meer informatie over Hart voor Groen