Frans ziet het ook als een kans om de samenwerking met Aelmans verder te versterken, vooral in Zuid-Nederland. “De vaardigheden van Aelmans en HAS passen goed bij elkaar. We willen structurele samenwerkingen aangaan, bijvoorbeeld via beroepsopdrachten, stages, gastlessen, en cursussen, om zowel studenten als professionals de kans te geven zich verder te ontwikkelen, met alle actuele kennis die we kunnen bieden.”
Samenwerking tussen de HAS en Aelmans
HAS green academy en Aelmans Adviesgroep versterken hun samenwerking op meerdere vlakken: onderwijs, onderzoek en LLO. Deze samenwerking is een krachtige verbinding die zowel de onderwijsinstelling als het bedrijfsleven ten goede komt. Het doel is helder: het delen van kennis, het versterken van elkaars positie en het voorbereiden van de volgende generatie professionals op de uitdagingen die de groene sector te wachten staan.
Een breder perspectief voor de toekomst van de groene sector
Bram van Poppel, werkzaam bij Aelmans Adviesgroep, vertelt enthousiast: “We zijn er trots op dat we in de gelegenheid worden gesteld om onze kennis met studenten te delen en ze warm te maken voor het werkveld. Het is mooi om te zien hoe studenten de eerste stappen zetten in hun professionele carrière.” Aelmans, een adviesgroep met expertise in vastgoed, omgeving, milieu, agro, bouw en financiering, werkt vanuit een breed perspectief aan maatschappelijke vraagstukken. De samenwerking met HAS green academy biedt Aelmans niet alleen de kans om studenten te betrekken, maar het stelt hen ook in staat om frisse ideeën en vernieuwende inzichten van jonge talenten te ontvangen.
Frans van Haperen, werkzaam bij HAS green academy, legt uit: “De HAS focust zich al lang niet meer enkel op studenten, we zijn ook druk bezig op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Wij leiden niet alleen studenten op, maar ook cursisten en professionals die hun kennis willen uitbreiden. Aelmans is een perfecte partner voor deze benadering, omdat we gezamenlijk kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het werkveld en de toekomst.”
Kansen voor kruisbestuiving
De samenwerking ontstond uit persoonlijke netwerken en gedeelde kansen. “Je treft elkaar binnen de sector, en als je dan eenmaal goed met elkaar in gesprek gaat, zie je mogelijkheden voor samenwerking die je misschien niet direct had bedacht,” vertelt Frans. Bram vult aan: “Er ontstond een kruisbestuiving tussen Aelmans en HAS green academy. Het was een gedeeld enthousiasme, want beide organisaties staan voor veranderingen en innovatie. Het was tijd om de verbinding te maken en echt samen te werken.”
De samenwerking heeft duidelijke doelen: het creëren van een structurele relatie die studenten, bedrijven en de bredere samenleving ten goede komt. Bram benadrukt het belang van kennisdeling: “Als je het werkveld en het onderwijs samenbrengt, creëer je draagkracht om echte problemen op te lossen. Het is belangrijk om studenten te betrekken bij de uitdagingen die we in het buitengebied en de klimaatproblematiek tegenkomen. We willen ze enthousiasmeren en hen helpen om bij te dragen aan de oplossingen die we nodig hebben.”
Ruimte voor perspectief
Deze samenwerking biedt voordelen voor externe partijen. Bram benadrukt het belang van perspectief en begrip: “Door het delen van kennis en het verbinden van verschillende standpunten, verminderen we polarisatie en creëren we een breder perspectief. Door samen te werken met HAS, kunnen we niet alleen kennis delen, maar ook vernieuwende ideeën genereren en de dialoog aangaan over de vraagstukken die er spelen. Zo leren we beter naar elkaar te luisteren en komen we tot passende oplossingen.”
Frans voegt toe: “Het is belangrijk om relaties te onderhouden en te blijven investeren in samenwerking met andere partijen. Door het delen van verschillende perspectieven kunnen we meer bereiken en onze kennis daadwerkelijk toepassen in de praktijk. Dat geldt niet enkel voor ons, maar voor iedereen.”
Daarnaast heeft Aelmans al samengewerkt met studenten van HAS op verschillende projecten, waaronder onderzoek naar nieuwe verdienmodellen in het buitengebied. “De frisse blik die studenten meebrengen, is vernieuwend. Ze denken buiten de gebaande paden en stellen vragen die we zelf misschien niet hadden bedacht,” zegt Bram.
Kansen voor ondernemers
Een concreet voorbeeld van de samenwerking is de Opleiding Ondernemen in de akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt in 2030. Bram legt uit: “Wij werken mee aan het curriculum van de opleiding, delen onze expertise, en fungeren als sparringpartners voor de ondernemers die deelnemen. Dit biedt ons de kans om niet alleen kennis over te dragen, maar ook ondernemers te ondersteunen in hun specifieke situatie.” Frans voegt toe: “Aelmans heeft actuele kennis van de sector en wet- en regelgeving. Dit is waardevol voor onze studenten én cursisten, die hierdoor niet alleen theoretische kennis krijgen, maar ook leren van de praktijk.”
De samenwerking heeft ook geleid tot de organisatie van gezamenlijke evenementen, zoals een student-professionals dag, waar kennis en ideeën uitgewisseld kunnen worden. “Het is leerzaam en leuk om deze momenten samen te beleven. Het is een mooie manier om de verbinding tussen de praktijk en het onderwijs te versterken,” zegt Bram.
Toekomstperspectief
Kijkend naar de toekomst, is de samenwerking tussen Aelmans en HAS green academy gericht op verdere groei. “De uitdaging is om onze studenten voor te bereiden op de actualiteiten in de sector en hen te helpen een actieve rol te spelen in de toekomst. Het blijft belangrijk om te luisteren naar zowel de studenten als de professionals in het werkveld,” aldus Frans.
Bram kijkt uit naar de mogelijkheid om met HAS samen verder te werken aan projecten die zowel voor de organisatie als voor de studenten waardevol zijn. “Het is fijn om met enthousiaste mensen samen te werken die zich inzetten om kansen te zien en te grijpen. We willen onze kennis delen, de handen ineenslaan en samen verder komen.”
De samenwerking tussen HAS green academy en Aelmans is een voorbeeld van hoe onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven elkaar kunnen versterken. Door kennis te delen, gezamenlijke doelen te stellen en praktische ervaring op te doen, worden zowel de studenten als de sector als geheel voorbereid op de toekomst. Het is een samenwerking die laat zien hoe onderwijs en praktijk hand in hand kunnen gaan om duurzame oplossingen te creëren voor de uitdagingen die we tegenkomen.