Visualiseren waar ter wereld HAS Hogeschool actief is als het gaat om internationale projecten en tevens informatie geven over de projecten zelf. Dat was de wens van het team HAS International Projects (HIP) toen zij Geert Offenberg – student Applied Geo-Information Science - vroegen voor hen een interactieve kaart te ontwerpen. Die wens kwam uit en de kaart werd zo goed ontvangen, dat er inmiddels ook een tweede is die een overzicht geeft van HAS-projecten in de regio Zuidwestelijke Delta.
Marjet Overmars werkt voor zowel het team HIP als het team Zuidwestelijke Delta bij HAS Hogeschool en is nauw betrokken bij de ontwikkeling van beide kaarten. Ze vertelt dat HIP in haar zevenjarig bestaan als centraal coördinatiepunt voor internationale projecten een mooi portfolio heeft opgebouwd. “Collega’s, studenten en samenwerkingspartners weten echter niet altijd welke projecten er zijn of zijn geweest en het werd tijd een manier te vinden om hier inzicht in te geven. Met de interactieve kaart willen we ze een overzicht bieden en tegelijkertijd enthousiasmeren om zelf internationaal actief te worden. Daarom koppelen we in de kaart projecten aan mensen en kunnen gebruikers contact opnemen.”
Student inzetten
Team HIP koos er bewust voor een student in te zetten om de kaart te ontwerpen. Marjet: “We hebben met Applied Geo-Information Science een mooie opleiding in huis met veel expertise op dit gebied. We wilden graag een student de kans geven aan dit project te werken en ervaring op te laten doen. Studenten hebben daarnaast een frisse blik en we wilden graag van hun onbegrensdheid gebruik maken.” Student Geert Offenberg reageerde op hun oproep. “Het leek mij een mooie manier om extra te oefenen met het inzichtelijk maken en visualiseren van complexe data.”
Systeem kiezen
Geert kreeg een excel-bestand met een overzicht van de projecten en koppelde al deze projecten aan een locatie. Vervolgens maakte hij er een kaart van. “Vooral het kiezen van het systeem en het soort kaart kostte veel tijd”, legt hij uit. “Er zijn zoveel mogelijkheden. Het was verkennen, experimenteren en uiteindelijk een keuze maken. Een interactieve kaart heeft meerdere voordelen ten opzichte van een ‘platte’ kaart. Je voegt bijvoorbeeld niet eenmalig projecten toe, maar kunt ze continu aanvullen en bewerken. Daardoor kun je de kaart steeds up-to-date houden. Daarnaast kun je veel meer informatie verwerken in een interactieve kaart zonder dat dit ten koste gaat van het overzicht doordat de gebruiker kan interacteren met de kaart (inzoomen, bewegen etc). Gebruikers kunnen naar hartenlust klikken en kijken en dat maakt de kaart aantrekkelijk.”
Inhoud en vorm
Inmiddels staat de kaart een paar maanden online en de reacties zijn positief. “We krijgen niet alleen complimenten over de inhoud”, zegt Marjet, “maar ook over de vorm. Het is een laagdrempelige, aanlokkelijke manier van data presenteren.” De kaart beviel zo goed, dat Marjet bij team Zuidwestelijke Delta opperde om Geert te vragen nog een kaart te maken, deze keer van alle projecten in de regio Zuidwestelijke Delta. HAS Hogeschool is hier actief sinds 2015 en heeft sinds die tijd veel activiteiten ontplooid.
Toegankelijk én bruikbaar
Een nieuwe uitdaging voor Geert, want ging het bij HIP om ongeveer 40 projecten, bij de Zuidwestelijke Delta gaat het niet alleen om veel meer projecten (952), maar ook om verschillende vormen: minors (35), stages (820) en afstudeeropdrachten (97). “Er was dus veel meer informatie te verwerken, maar het lukte. Deze kaart is net als die van HIP toegankelijk en tevens bruikbaar geworden doordat je niet alleen makkelijk doorklikt, maar ook kunt filteren, bijvoorbeeld op docent, studie of periode.” Interessant voor medewerkers en studenten, maar ook voor partners in de regio. Marjet: “Zij krijgen zo inzicht in hoe de activiteiten van de HAS zich ontvouwen en zien hoe wij bijdragen aan de ontwikkeling van de regio.”