Tijdens de Dutch Pet Conference op 12 november is de Pet Monitor 2018 gepresenteerd. Dit is een rapport dat ingaat op de huidige trends en ontwikkelingen binnen de gezelschapsdierensector.
In de Pet Monitor van 2018 worden verschillende onderwerpen belicht, zoals het aantal honden en katten in Nederland, de handel, gebruik van sociale media, huisdierenverzekeringen en dierenartsenpraktijken. We pikken er 2 uit:
Handel: offline of online?
Fysieke winkels lijken voor de huisdiereigenaar nog steeds de grootste speler in de markt te zijn, ondanks het enorme aantal internetwinkels en onlineshoppers dat Nederland tegenwoordig kent. Volgens 61% van de consumenten in de huisdiersector is het delen van productkennis de belangrijkste rol van het winkelpersoneel. Om online winkels het hoofd te bieden zullen fysieke winkels online en offline volledig moeten integreren, waardoor consumenten een uniforme ervaring krijgen over alle kanalen.
Sociale media in de sector
Sociale media wordt veelvuldig gebruikt in de huisdiersector, vooral Facebook is populair. Bij dierenartsenpraktijken bijvoorbeeld dragen facebookberichten met emotie, zoals over patiënten, zelfs bij aan de klantenbinding. Ondanks dat sociale media kans biedt voor interactie met de consument, wordt het bij de onderzochte bedrijven veelal gezien als middel voor het verspreiden van informatie onder klanten.
Trendpanel Gezelschapsdieren
Initiatiefnemer voor de monitor is het Trendpanel Gezelschapsdieren. Dit Trendpanel is opgezet om door middel van het verzamelen en verspreiden van betrouwbare gegevens over de gezelschapsdierensector een bijdrage leveren aan het professionaliseren van die sector. Het Trendpanel wordt gecoördineerd door studenten en docenten van Aeres Hogeschool Dronten in samenwerking met HAS Hogeschool. Zo werkten studenten van HAS Hogeschool zowel vorig studiejaar als dit studiejaar via een afstudeeropdracht mee aan het onderzoek dat aan de monitor ten grondslag ligt. De Pet Monitor is tot stand gekomen door middel van nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, opleidingsinstituten en brancheorganisaties.
Welke onderzoeken zijn gebruikt in de monitor?
Pet Monitor 2018 is samengesteld uit onderzoeken van NVG en Dibevo, digiRedo, Franka Drogt en Trendpanel Gezelschapsdieren. Verder bevat de monitor diverse bijdragen uit het bedrijfsleven en opleidingsinstituten.
Meer informatie over de Dutch Pet Confenrence