1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Tweedejaars Bedrijfskunde en agri-foodbusiness leren Polen kennen tijdens excursie

Tweedejaars Bedrijfskunde en agri-foodbusiness leren Polen kennen tijdens excursie

Ze gingen in 2015 voor eerst en inmiddels is het een jaarlijkse traditie in januari: de excursie van tweedejaars studenten Bedrijfskunde en agri-foodbusiness en Business Management in Agriculture & Food van HAS Hogeschool, vestiging Venlo. Docent Esther Vennekens ging vanaf het begin mee en is nog steeds enthousiast over dit bijzondere land waar zoveel te zien en mee te maken is.

Het buitenland écht ervaren

De studenten en begeleidende docenten maken de reis in het kader van de module International Business. Binnen deze module leren de studenten hoe ze in het buitenland zaken moeten doen en wat daar allemaal bij komt kijken. Hoe maak je een keuze over het wel of niet in het buitenland gaan produceren? Hoe ga je om met het exportbeleid? Maar ook interculturele communicatie komt aan bod. De studiereis is in het programma opgenomen om het buitenland écht te ervaren. Volgens Esther is de keuze voor Polen een bewuste: de Poolse cultuur staat wat verder af van de Nederlandse en er wordt een compleet andere taal gesproken. Daarnaast heeft de HAS warme contacten met twee partneruniversiteiten in Polen.

Agrofood-kennisregio

De studenten werkten binnen de module aan 2 projecten en presenteerden hun bevindingen tijdens de reis op Poznán University of Life Sciences. Een van die projecten ging over het opzetten van een innovatieve agrofood-kennisregio in de omgeving van Warschau door verschillende Poolse bedrijven en de Poolse overheid. Het Nederlandse architectenbureau RDH én het ministerie van Economische Zaken zijn ook betrokken bij dit project. Aan de studenten de opdracht vergelijkbare regio’s in Nederland – zoals Brainport, Greenport en Food Valley - te bestuderen en een advies uit te brengen over hoe het er in Polen uit zou kunnen zien.

Natuurgebied ontwikkelen

Het andere project richtte zich op het natuurgebied rondom de rivier Vistula (Wisla). Polen wil dit gebied graag ontwikkelen en de studenten schreven een advies over hoe ze dit zouden kunnen doen en welke toeristische attracties geschikt zouden kunnen zijn, passend bij het land. Een van de uitgangspunten daarbij was het promoten van het agrotoerisme. De studenten kwamen met ideeën zoals Ecovillages en zogenaamde kitchen gardens: moestuinen waar mensen uit de stad groente kunnen kweken en buiten kunnen koken.

Nederland niet het middelpunt van de wereld

De excursie helpt de studenten bij een stukje volwassen worden, volgens Esther. “Door een ander land te ervaren komen ze los van het idee dat Nederland het middelpunt van de wereld is. Ze leren de verschillen in cultuur kennen, hoe er gewerkt wordt, wat de afstanden zijn in vergelijking met die in Nederland. Ook hebben we geprobeerd om vooroordelen weg te nemen: Polen zijn vriendelijke, gastvrije mensen die lang niet zo achtergesteld zijn als veel Nederlanders denken. Dat is zo waardevol. De resultaten van de projecten zijn mooi, maar niet het belangrijkste. Het gaat om het proces. Het is een opstap voor grotere projecten later in het tweede, maar vooral ook in het derde en vierde jaar van de opleiding.”