1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Zoals gezien in de Nieuwe Oogst: 'Klaar voor eigen bedrijf met Topklas Ondernemen'

Zoals gezien in de Nieuwe Oogst: 'Klaar voor eigen bedrijf met Topklas Ondernemen'

De agri-foodsector staat voor de nodige uitdagingen, zoals het klimaat, stikstofdebat, ondervoeding en misinformatie bij de consument. Uitdagingen die vragen om een frisse blik van jonge ondernemers die het verschil kunnen en durven te maken. Zoals Sophie en Joris.

De 22-jarige Sophie Nikkelen, student International Food and Agribusiness en de 24-jarige Joris Frieling, student Veehouderij zitten beiden in het laatste jaar van hun opleiding. En allebei hebben ze de ambitie om na de studie een eigen bedrijf in de agri-foodbusiness op te starten. Ze kozen in hun afstudeerjaar voor de specialisatie Topklas Ondernemen.

Publicatiedatum
21-03-2023

Onder begeleiding van vakdocenten en coaches en in een groep van gelijkgestemde, ondernemende studenten, werken zij aan het opzetten van hun eigen onderneming. Binnen de module worden de studenten eveneens uitgedaagd om als groep een (tijdelijk) bedrijf op te zetten om zichzelf ook te trainen in intensieve multidisciplinaire samenwerking en projectmanagement.

De Topklas-studenten hebben dit jaar een drive-through voor groenten en fruit opgezet. Dankzij het al bestaande netwerk binnen de groep, konden de jonge ondernemers bij verschillende boeren in de omgeving de producten inkopen. Deze werden verkocht via de drive-through op de HAS green academy.

Snel, lokaal en het steunen van onze boeren, dat was het idee. Het initiatief bleek een groot succes: de producten waren binnen een mum van tijd uitverkocht. Een proces waar Joris en Sophie veel van hebben geleerd. Diverse aspecten nemen ze mee in de verdere uitwerking en opzet van hun eigen bedrijf.

Ambities

Joris heeft de ambitie om het kleinschalige vleeskalverenbedrijf bij hem thuis op te schalen naar een toekomstbestendige onderneming. Voor hem betekent ‘toekomstbestendig’ dat de focus, naast het welzijn van zijn dieren en kwaliteit van product, ligt op circulair voeren. Sophie haar ondernemingsplan ligt net iets dichter bij het concept van de groenten en fruit drive-through van Topklas Ondernemen. Zij wil de waarde van eten en de transparantie in de keten terugbrengen naar de consument.

Niet elke boer of ondernemer is hetzelfde, maar de samenwerking tussen studenten zoals Sophie en Joris zorgt er wel voor dat discussies worden aangegaan en nieuwe vormen van ondernemingen ontstaan. Bovenal laat het zien dat je trots mag zijn om in de agri-foodsector te werken.

 

Bron: Nieuwe Oogst

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 2: Geen honger
  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 8: Eerlijk werk en economische groei
  • Sustainable Development Goal 11: Duurzame steden en gemeenschappen
  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • Sustainable Development Goal 13: Klimaatactie
  • Sustainable Development Goal 14: Leven in het water
  • Sustainable Development Goal 15: Leven op het land
  • Sustainable Development Goal 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken