Mijn eerste baan na het traineeship was bij Friesland Campina, waar ik via het traineeship terecht ben gekomen. Na de eerste week wist ik al: "Dit is leuk. Ik ging hier aan de slag in de marketing, maar het waren vooral de mensen om mij heen die dit werk zo leuk maakten.
Bij Friesland Campina was ik verantwoordelijk voor de marketing van enkele kaasmerken. Dat was ontzettend leuk, omdat je eigenlijk een kleine zelfstandige bent binnen een groot bedrijf. Je hebt je eigen toko waar je verantwoordelijk voor bent en waarvoor je verschillende acties moet regelen en uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld een seizoenskaasconcept ontwikkeld. Je bent dan verschillende kazen aan het proeven maar je laat ook een designbureau dozen ontwerpen. Deze baan heb ik 5 jaar met heel veel plezier gedaan, maar toen dacht ik; "Nu is het tijd voor een ander merk".
Ik ben toen bij Cloetta gaan werken. Daar heb ik mij beziggehouden met brand management voor King pepermunt en XyliFresh kauwgom. Dit was dus wederom marketing, maar dan voor andere merken en producten. Ik solliciteerde op deze functie, omdat ik hier ook aan de slag mocht met tv-reclame, wat inhoudt dat je bijvoorbeeld aanwezig bent bij shoots. Ik had hier nog geen ervaring mee, maar dit leek mij wel ontzettend gaaf.
Na Cloetta ben ik een eigen bedrijf gestart met een compagnon, As Branded heette dat. Daar deden we aan identiteitsontwikkeling van bedrijven of onderdelen van bedrijven. Na 5 jaar emigreerde mijn compagnon naar Azië en besloot ik interim werk te gaan doen in de marketing. Als interim heb ik onder meer gewerkt in de sigarenindustrie. De verschillende bedrijven waarvoor ik gewerkt heb voerden dus verschillende producten, maar ze hadden telkens wel twee dingen gemeen, namelijk het was iedere keer marketing in fast moving. Fast moving consumer goods zijn producten die mensen meerdere keren per jaar kopen.
De sigarenmarkt was een hele volwassen markt, waar ik eigenlijk meer producten van de markt heb gehaald dan geïntroduceerd, portfolio rationalisatie heet dat. Deze baan was superleuk en ook mega internationaal. Hier deed ik veel onderzoeken en werkte met collega’s uit allerlei verschillende landen in Europa, de VS en Australië.
Inmiddels werk ik alweer 10 jaar op de HAS als docent marketing bij de opleiding Food Innovation.