De werksfeer vind ik heel informeel. Ik merk dat het een relatief kleine hogeschool is, dus je kunt snel schakelen met collega's. Je leert snel mensen kennen en ziet snel bekende gezichten, maar ook de afstand tussen de student en de docent is heel klein. Studenten weten je makkelijk te vinden, wat ik heel prettig vind. Er heerst een vriendelijke relatie, maar je blijft wel echt de docent. Over het algemeen heb ik het idee dat studenten geen grote drempel voelen om naar je toe te komen als ze een vraag hebben. Zelfs als ze geen afspraak hebben of les van je volgen.
Docentverhaal Marnix
Hoi, mijn naam is Marnix ten Holder. Ik ben 35 jaar oud en docent bij de opleiding Management van de Leefomgeving aan HAS green academy. Ik ben afgestudeerd aan de opleiding Planologie en Geografie. Na mijn afstuderen heb ik een aantal jaar gewerkt in de advieswereld voor verschillende organisaties in het ruimtelijk domein. Ik heb veel ervaring opgedaan met projecten in de ruimtelijke ontwikkeling en participatie. Na bijna tien jaar advieswerk dacht ik: 'Ik wil het onderwijs wel eens proberen'. Ik vind het namelijk leuk om met jonge mensen te werken, hen te coachen, kennis over te brengen en hen te begeleiden in projecten.
Interactie met studenten
Het allerleukste aan mijn baan vind ik het directe contact met studenten. We werken in relatief kleine groepen, waardoor je bijna één op één met studenten aan de slag kunt en hen op weg kunt helpen. Ook kun je hele leuke en interessante inhoudelijke gesprekken voeren met de studenten over de stof die je ze meegeeft.
Ik ben trots op het feit dat het ons lukt om hele actuele maatschappelijke vraagstukken in het curriculum op te nemen. Daarbij werken onze studenten ook aan echte casussen met echte opdrachtgevers. Dat vind ik echt geweldig om te zien.
De sfeer op HAS green academy
De leefomgeving écht ervaren
Vanaf jaar één worden onze studenten mee naar buiten genomen en ondergedompeld in hoe complex Nederland eigenlijk in elkaar zit met betrekking tot ruimtelijke ordening en ontwikkelingen. Door ze juist mee naar buiten te nemen en ze ervaring op te laten doen, denk ik dat ze heel goed worden klaargestoomd voor het werkende leven. In dat type onderwijs geloof ik ook heel erg. Ik wil geen beeld creëren van het onderwijs waar ik alleen maar hoorcolleges geef vier uur per dag, terwijl de studenten netjes luisteren en opschrijven. Juist de combinatie van hoorcolleges en werken aan actuele casussen in projecten, aangevuld met een-op-een coaching, biedt de gewenste afwisseling.
Tips voor toekomstige studenten
Wil jij je tanden zetten in het échte werk? Of wil jij aan de slag met concrete oplossingen op het gebied van de fysieke leefomgeving? Wil je dit doen in een informele, gezellige setting waarbij je goed kunt sparren met je medestudenten en docenten? Ik denk dat je dan op de HAS op de beste plek zit. Je krijgt docenten met praktijkervaring die je ook op een goede manier kunnen begeleiden in je projecten.