1. Home
  2. Meer HAS
  3. Reviews
  4. Docentverhaal Roel Peeters

Docentverhaal Roel

Na jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, besloot Roel zijn opgedane kennis over te dragen aan de nieuwe generatie. Nu is hij docent Milieukunde en een studentcoach. Benieuwd naar zijn ervaring en wat hij jou gunt? Lees dan snel verder!

Even voorstellen

Ik ben Roel Peeters, 38 jaar en ik woon in Den Bosch. Ik ben getrouwd en ik heb twee kinderen. Van origine kom ik uit Broekhuizenvorst. Jaren geleden heb ik zelf ook deze studie gevolgd en dat is hoe ik in Den Bosch terecht ben gekomen. In mijn vrije tijd probeer ik nog wat rugby te spelen, geef ik training op de club, fitness ik graag en speel ik graag bordspellen.

Studenten leren niet alleen van mij, maar ik leer ook van studenten en ze houden mij scherp.

Werkervaring

Ik heb om en nabij 13 jaar in de voedingsmiddelenindustrie gewerkt in diverse rollen. Ik ben begonnen als procestechnoloog bij Oerlemans. Binnen dit bedrijf ben ik doorgegroeid in een aantal functies, namelijk tot hoofd kwaliteitsdienst en vervolgens tot QESH (Quality Environment Safety and Health) manager.

Na 7 jaar wilde ik meer focus op één onderwerp en ben ik mij volledig gaan focussen op het stukje milieu bij Agristo, een frietfabriek. Hier vervulde ik de rol in van milieumanager en ben ik later ook aangesloten bij het stuurteam van de fabriek. Dit vond ik ontzettend gaaf, omdat deze baan mij nieuwe uitdagingen gaf en ik hier meer impact kon maken. Ik kwam weer volledig terug in de rol van een milieukundige.


In de vijf jaren bij Agristo heb ik (en mocht ik) veel gedaan. In eerste instantie ben ik betrokken bij de realisatie van een nieuwe zuivering. Waarbij de bestaande zuivering operationeel moest blijven. Hierbij gaf ik leiding aan een operator en zorgde we samen voor de continuïteit van de zuivering. Waterbesparing tijdens het productieproces (elk jaar 2-5% besparing) en het verwaarden van reststromen waren andere focusgebieden. Bij het verwaarden van reststromen kijk je of er nog nuttige toepassingen zijn voor de reststromen die vrijkomen bij het maken van friet. Zo hebben we er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we zetmeel uit het water konden filteren. Dit zetmeel kon gebruikt worden als diervoeding en ging dus niet verloren. Een bijkomend voordeel is dat het proceswater in de fabriek schoner blijft en het waterverbruik omlaag kan. Een ander voordeel is dat het zetmeel niet afgebroken hoeft te worden in de zuivering wat energie bespaart. Win-win-win dus.

Naast deze taken heb ik in mijn tijd als milieumanager mijn (soms ongevraagde) zienswijze gegeven bij het ontwerpen van nieuwe productielijnen. Hierbij had ik een kritische blik over hoe we het proces duurzamer konden inrichten in plaats van de “standaard". Ik ging in gesprek met operators, ploegchefs, technologen en directie over verbeteringen in het proces. Tevens heb ik de contacten met de buurt en omgevingsdienst naar een hoger niveau gebracht, want zoals je je kan voorstellen zal een frietfabriek soms voor overlast zorgen, zowel geur als geluid. Door in gesprek te gaan en gericht bronnen aan te pakken hebben we voor een betere band kunnen zorgen. Ik begeleidde ook nog ethische en  gmp+ audits. Met het stuurteam keken we vooral naar de prestaties van de fabriek en bespraken we bredere onderwerpen waarbij ieder een eigen rol had om te vervullen. Natuurlijk verzorgde ik naast al deze taken nog rondleidingen, infobijeenkomsten en begeleidde ik studenten bij hun stages of afstudeeropdrachten. Soms stond je ook gewoon tot je knieën in de blubber, letterlijk en figuurlijk!

Van milieumanager naar docent

Ik ben uiteindelijk op de HAS terecht gekomen omdat ik merkte dat ik heel veel energie krijg van het delen van kennis en deze te kunnen overdragen op een nieuwe generatie. Ik vind het leuk om mensen dingen te laten inzien. Via een oud docent ben ik in contact gekomen met de HAS en heb ik besloten om de overstap te maken.

Dat was een goede keuze. Ik ben een generalist wat past bij deze diverse baan. Ik mag veel rollen vervullen, waarbij het leuk is om de link naar de praktijk te leggen. Het is mooi om tijdens het les geven bij de studenten het kwartje te zien vallen. Daarnaast leren studenten niet alleen van mij, ik leer ik ook van studenten door de feedback die ik van ze krijg. Zo houden zij mij elke dag weer scherp.

Dit gun ik jou

Leren is vallen en opstaan, dus gun het jezelf het eens om op je bek te gaan. Stap van dat veilige pad af, probeer iets nieuws. Misschien lukt het, misschien faal je. In ieder geval leer je iets. Ik gun je dat van harte en sta klaar om je te helpen opstaan.