1. Home
  2. Meer HAS
  3. Reviews
  4. Studentverhaal Morris Alferink

Studentverhaal Morris

Na het behalen van zijn VWO diploma is Morris (23) aan een nieuw studieavontuur begonnen. Na een verkeerde studiekeuze is hij vervolgens bij de HAS green academy uitgekomen. Hij zit momenteel in het derde jaar van de opleiding Food Innovation en heeft afgelopen studiejaar zijn specialisatierichting gekozen. Lees hieronder meer over zijn ervaring op de HAS.

Waarom koos jij voor Food Innovation?

Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat zowel food als marketing mij heel erg aanspreken en ik bij deze opleiding de kans krijg om die twee onderwerpen te combineren. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik in het tweede studiejaar de specialisatierichting Marketing & Business heb gekozen.
Daarnaast vind ik het heel fijn dat de docenten erg betrokken zijn bij de studenten. Ze zijn toegankelijk voor vragen, extra uitleg en het monitoren van het groepsproces. Ik vind dit ontzettend fijn en onderscheidend van de HAS, aangezien ik dit bij mijn vorige opleiding nauwelijks tot niet aanwezig was en dit één van de redenen was waarom ik bij die opleiding ben afgehaakt.

In het tweede jaar krijg je veel waardevolle presentaties van verschillende bedrijven die je kunnen helpen met het oriënteren op een stage.

Wat leer je in deze opleiding?

Tijdens deze opleiding ben ik er achter gekomen dat ik het heel interessant vind om consumentenonderzoek te doen, dit vervolgens naast bestaande data te leggen en hier analyses en conclusies uit te trekken. Mijn favoriete module van de opleiding is daarom dan ook Facts & Figures. Bij deze module worden vraagstukken vanuit het bedrijfsleven bekeken. Hiervoor moeten we onder andere fieldresearch doen, dat houdt in dat we zelf data voor het onderzoek moeten verzamelen. Dit doen we bijvoorbeeld door in de schappen van de supermarkt te kijken welke producten het meest verkocht worden en ook bronnen op te zoeken en deze te controleren op betrouwbaarheid. Het combineren van deze twee manieren van onderzoek zorgt ervoor dat we komen tot een haalbaar concept, waarmee we het bedrijf kunnen voorzien van een zo goed als mogelijk advies. 

Wat vond je spannend maar durfde je toch te doen tijdens je studie?

Ik ben een introvert persoon en vind het lastig om zo maar een gesprek met iemand aan te gaan. Tijdens deze studie heb ik mezelf toch opgelegd om consumentenonderzoek te gaan doen bij Bamboobrands. Dit bedrijf test en ontdekt wat consumenten in de supermarkt werkelijk denken, willen en kopen. Hiervoor heb ik een paar honderd mensen aangesproken en gevraagd of ze mijn enquête wilden invullen en ik ben trots op het feit dat mij dat is gelukt!

Doordat ik dit heb gedaan ben ik langzaam maar zeker erachter gekomen wat ik leuk en minder leuk vind in het werkveld. Ondanks dat het een waardevolle ervaring was, zou ik toch liever achter de schermen conclusies willen trekken van consumentengedrag. Met deze kennis ben ik mijn zoektocht naar een stage voor het derde jaar begonnen en met succes! Ik ga stage lopen bij Circana, dit is een bedrijf wat data verzamelt, analyseert en advies geeft aan bedrijven en retailers. 

"Je hebt op de HAS niet alleen nauw contact met docenten, maar ook met bedrijven"

Ik heb het bedrijf Circana leren kennen dankzij een presentatie op de HAS van een oud student. Nog iets wat ik zo leuk vind aan deze opleiding is dat je gedurende het tweede jaar veel verschillende presentaties van bedrijven krijgt. Denk bijvoorbeeld aan Fruityline, de trendzetter in koudgeperste dranken of iemand van de afdeling Retail Media van Albert Heijn. Deze presentaties helpen studenten te oriënteren voor verschillende stages en zijn voor mij ontzettend waardevol geweest.