De HAS is een kleinere hogeschool, dit zorgt er bij mij voor dat het knusser voelt en je meer contact hebt met andere studenten en verschillende docenten. Ik vind dit zelf erg prettig. Daarnaast vind ik het leuke aan de HAS dat de projecten die je moet doen echt super leuk zijn. HAS green academy werkt heel nauw samen met het bedrijfsleven, waardoor ook projecten die wij doen altijd voor échte opdrachtgevers zijn en geen fictieve opdrachten. Hierdoor wordt er vaak vanuit het bedrijf na het afronden van je project dus ook werkelijk iets met het project gedaan en krijg je een goed beeld van wat je straks allemaal kan doen binnen het werkveld. Naast het studeren oriënteer je via deze weg dus automatisch op wat jij leuk vind om te doen en waar je meer over wil leren. Vanuit de opleiding krijg je ook genoeg vrijheid om je meer te verdiepen in de onderwerpen die jou aanspreken en je hier verder in te specialiseren.
Studentverhaal Sanne
Sanne zit in het tweede jaar van de opleiding Milieukunde. Biologie en scheikunde waren vakken die ze erg leuk vond op de middelbare school en het milieu was altijd al een interessant en belangrijk onderwerp voor haar. Benieuwd naar Sannes' ervaringen? Hieronder vertelt zij haar verhaal!
Even voorstellen
Ik ben Sanne, 22 jaar en ik woon in Tegelen vlak onder Venlo. Tijdens het oriënteren op opleidingen kwam ik Milieukunde tegen. Ik ben mij verder in de opleiding gaan verdiepen door mee te doen met een proefstudeerdag en de sfeer van HAS green academy te proeven tijdens een open dag. Het gevoel wat ik kreeg bij de opleiding en bij de HAS was heel goed en sloot aan op wat ik wil. Ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze!
Studeren op HAS green academy
Groei in professionaliteit
Tot nu toe heb ik al veel geleerd tijdens de afgelopen jaren. Ik heb mij vooral verder kunnen ontwikkelen in het doen van een onderzoek, samenwerken met andere en (professioneel) communiceren binnen een projectgroep. Je leert eigenlijk al heel snel om samen te werken, aangezien veel van de opdrachten in groepsverband moeten worden gedaan. In deze groepjes leer je naast het samenwerken ook om feedback te geven en te ontvangen en hoe je hiervan kan leren. Dit vind ik zelf heel erg belangrijk om mijzelf te kunnen verbeteren en ontwikkelen. Aangezien de projecten meestal voor een echte opdrachtgever zijn leer je ook hoe je professioneel moet communiceren en hoe je de theorie die je leert dus ook kan toepassen in de praktijk.
Presenteren kun je leren
Toen ik aan deze studie begon vond ik presenteren heel erg eng, maar nu gaan presentaties mij een stuk beter af. Ik vind dat het bij deze opleiding echt helpt dat je in je 1e leerjaar PGO (probleem gestuurd onderwijs) krijgt. Bij PGO moet je bijna elke week presenteren wat je in de week ervoor in de opdracht hebt gevonden. Het is niet voor een cijfer, maar je leert wel presenteren zonder dat er heel veel druk achter staat. Doordat ik tijdens PGO vaker heb gepresenteerd heb ik gemerkt dat wanneer er wel presentaties voor een cijfer zijn dat deze mij nu makkelijker afgaan en ik niet meer zo bang of nerveus ben als hiervoor.