Voor de HAS Food Experience was 2018 een jaar vol mijlpalen. Op 29-30 januari was de 10e editie van het evenement op HAS Hogeschool waarop vierdejaars studenten innovatieve projecten presenteren. Voor het eerst duurde het evenement niet 1 maar 2 dagen. Ook waren er voor de eerste keer meer dan 1500 bezoekers en werd er een HAS Food Experience app gelanceerd. En als klap op de vuurpijl zat de HAS Food Experience bij de laatste 3 in de Europese finale van de EEPA Awards (internationale prijs voor initiatieven die ondernemerschap bevorderen) die op 20 november 2018 plaatsvond. Op 4-5 februari 2019 vindt de 11e editie plaats.
Organisatie door het onderwijs zelf
Bijzonder is dat het evenement door het onderwijs zelf wordt georganiseerd. Docente Mary van Hoek-Hendriks is sinds enkele jaren de trekker. “Dat wij de organisatie zelf doen, heeft meerwaarde omdat het draagvlak daardoor heel groot is. We tillen het evenement ieder jaar samen met de studenten en collega’s weer naar een hoger niveau. De kwaliteit van onderwijs ligt aan de basis van de talentontwikkeling van onze studenten en dat zie je terug in de HAS Food Experience.” Mary werkte voor haar carrière bij de HAS in het bedrijfsleven. “Toen ontwikkelde ik foodconcepten en bracht ze naar de markt. Nu draag ik bij aan de ontwikkeling en ‘marktgang’ van studenten.”
De opening van de HAS Food Experience 2018, met links Mary van Hoek-Hendriks.
Studenten optimaal opleiden
De HAS drukt met de studenten die de hogeschool aflevert een duidelijke stempel op de foodsector. De concepten die de studenten ontwikkelen laten zien waar de sector staat en wat er nodig is om toekomstbestendig te zijn. Mary: “Als HAS willen we een voorloper zijn op foodgebied. Daardoor kunnen we studenten optimaal opleiden en kunnen ze hun talenten zo goed mogelijk ontwikkelen. Dit zie je terug in de projecten op de HAS Food Experience: het zijn allemaal onderzoeken en concepten ontstaan vanuit de intrinsieke motivatie van de student. Ze zijn gestoeld op een eigen ontwikkelde visie op de uitdagingen in de foodwereld.”
Betrokken sponsors
Wat ook bijzonder aan de HAS Food Experience is de sponsorconstructie. Sponsoren dragen niet alleen financieel een steentje bij, maar worden lijfelijk bij het evenement betrokken. Bijvoorbeeld in de vorm van advies vooraf, foodtrucks op het evenement zelf en deelname aan het programma. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het evenement in 2018 van 1 naar 2 dagen is gegaan: op de avond vóór het evenement krijgen sponsoren de kans alvast een exclusieve blik te werpen op de concepten van de studenten. “Zonder sponsoren had het evenement nooit zo groot kunnen worden”, stelt Mary. “We werken vaak al jaren met sponsoren samen en zij dragen daarom de HAS én de HAS Food Experience een warm hart toe. Ook alumni blijven stevig betrokken.”
Michael Luesink van Boon Food Concepts.
Meest impactvolle concept
In het kader van de 10e editie werd afgelopen keer een speciale prijs uitgereikt voor het meest impactvolle concept van 10 jaar HAS Food Experience. Deze prijs ging naar Boon Food Concepts, van Michael Luesink. Michael wil het eten van bonen in Nederland weer populair maken. Zijn producten liggen inmiddels landelijk in de supermarkt. Mary: “Dat laatste is misschien wel het belangrijkste neveneffect van de HAS Food Experience: doordat studenten hun innovatieve concept kunnen presenteren aan het bedrijfsleven, wordt voor sommigen en gang naar de markt mogelijk. De HAS stimuleert dit soort ondernemerschap actief.” Er deden 7 initiatieven mee aan de prijs en het was een nek-aan-nek race. De Raad van Toezicht van HAS Hogeschool koos uiteindelijk de winnaar op basis van resultaten en motivaties.
Naar de markt
Verschillende inmiddels afgestudeerde studenten van de 10e editie zijn druk bezig met het voorbereiden van een marktgang. Zo waren enkele studenten te zien in het televisieprogramma De Nieuwe Lekkerbek afgelopen zomer. En Nora Ridder (Yeasterday), Maud Kennis (The Breakfast Chef) en Luuk van der Rijt (Pearl Cocktailparels) pionieren samen met Mary en enkele studenten in de afstudeeropdracht The Food Incubator om hun concepten voor te bereiden op de marktgang. “Dit project is voor mij de ultieme combinatie van het ontwikkelen en vermarkten van concepten én studenten”, aldus Mary.
Meer informatie
HAS Food Experience 2019