Het is niet niks: groenten en fruit zonder krassen of stoten importeren vanuit exotische landen. Wat te groot, te klein, of beschadigd is, voldoet niet langer aan de kwaliteitsnorm voor verkoop. Terwijl: met de producten zelf is niets mis. Marcel Verdellen, eigenaar van Satori, startte een zoektocht om vanuit deze problematiek kansen te identificeren. Studenten van HAS Hogeschool in Venlo verkenden voor hun afstuderen verschillende mogelijkheden en rekenden de concepten ook door. Het concept GaspachGo bleek levensvatbaar en leidde tot het merk Van Kneus.
Een jaar geleden had Marcel amper durven dromen dat hij nu met zijn nieuwe innovatie op het punt staat de markt te veroveren. De ‘kouwe soep Van Kneus’ is een ware smaakmaker. “Het idee is gaan leven dankzij de afstudeerders van HAS Hogeschool. Zij toverden dit hoogwaardige product uit de hoge hoed en hebben een ongekende kwaliteit geleverd.”
Zoektocht naar innovatie
Voor afstudeerders Lideweij Woltjes, Vince Leufkens en Stan van Wijlick van de opleidingen Food Innovation en Bedrijfskunde en agrifood-business startte dit avontuur met een rondleiding bij Satori. “Voor de studenten is het heel leerzaam om te ontdekken hoe de keten in elkaar zit. Op welke manier ontstaat er voedselverspilling? Hoe kun je van die restanten een nieuwe product maken? Is er een markt voor?”, legt docent en begeleider Peter van Gastel uit. De kracht van inspirerende projecten als deze is enerzijds dat ze het technisch vermogen van studenten vergroten. Anderzijds biedt het studenten de kans een bijdrage te leveren aan een succesvolle onderneming.
De weg naar een slim idee
Het project focust op voedselverspilling. Met een waarde-optimalisatie van zoete aardappel, gember en limoen. Hoe kan Satori met behulp van een innovatief idee voedselverspilling verminderen door het gebruik van de restanten ervan? Uit het voortraject blijkt dat ze deze voedselrestanten goed kunnen gebruiken om er koude soepen van te maken. Peter legt uit: “We hebben de koude soepen die je straks bijvoorbeeld in een AH To Go kunt afnemen door-ontwikkeld via diverse recepten in verschillende smaken, duurzame verpakkingen en goede marktanalyses.”
De samenwerking tussen HAS Hogeschool en Satori binnen het project is wederzijds. Peter: “De meerwaarde zit in de mix van expertise en senioriteit van docenten, de kennis, tijd en talent van studenten én de input van de oprachtgever. Marcel weet de aandacht op te brengen om het voor de studenten spannend, leuk en toegankelijk te maken. Op deze manier maak je samen onderwijs.” Ook Marcel ziet de meerwaarde van de samenwerking met HAS Hogeschool in: “De afstudeerders hebben het idee tot in detail uitgewerkt, daarmee hebben ze mij echt positief verrast.”
Goede mix van kwaliteit
Marcel wil niets liever dan de aansluiting zoeken met de generatie die nu het arbeidsproces binnenstapt. “Het leuke aan studenten is: zij hebben een heel andere kijk op het leven dan toen ik 20 was. Ze zijn zich meer bewust van de impact van voedselverspilling op onze aarde.” Marcel is erg te spreken over de kwaliteit van de samenwerking. “De begeleiders van HAS Hogeschool hebben goed ingeschat hoe ze kwaliteit in dit traject kunnen garanderen. De begeleiders zijn op zoek gegaan naar een goede mix van studenten, waarbij ze elkaar op allerlei disciplines aanvullen. De een is creatief, terwijl de ander uitblinkt in de werkwijze. Dat stelt ons samen in staat zo’n mooie innovatie op de markt te brengen.”