Lamb Weston is een wereldspeler op het gebied van friet- en aardappelspecialiteiten en al jaren een goede samenwerkingspartner van HAS Hogeschool. Vorig jaar was het bedrijf, dat in de Zuidwestelijke Delta gevestigd is, dan ook niet voor niets genomineerd voor een HAS Award in de categorie Beroepsopdracht. Dirk van Dijk was namens Lamb Weston bij de uitreiking aanwezig en heeft ook een jaar later nog steeds intensief contact met studenten en medewerkers van onze hogeschool. Hij raakt niet uitgepraat over het samenwerken met studenten
Verbinding zoeken met anderen
“Drie jaar geleden merkten wij een stagnatie op het gebied van innovatie op binnen ons bedrijf”, vertelt Dirk. “Toen hebben wij onderzocht hoe we dit weer op gang zouden kunnen krijgen. We een rondje door ons ‘ecosysteem’ gedaan en gevraagd hoe wij dingen anders zouden kunnen doen. Verbinding zoeken met anderen van één van de aanbevelingen uit het onderzoek. Dit hebben we uitgevoerd in de vorm van het aangaan van partnerships.”
Beleving toevoegen
“Een andere aanbeveling van het toevoegen van beleving aan onze concepten”, vervolgt hij. “We hebben bij Lamb Weston wel veel ideeën, maar zijn vrij technisch ingesteld en dus zochten we een partner die ons daar een handje bij kon helpen. Zo kwamen we bij HAS Hogeschool uit.” De duurzame samenwerking kwam in drie stappen tot stand. “Eerst was er een oriëntatiefase”, legt Dirk uit. “De eerste groep studenten die een beroepsopdracht bij ons deed, vroeg zich af hoe je aan friet beleving kunt toevoegen en wat een verpakking daaraan kan bijdragen.”
Potato Dipping Experience
De tweede groep ging daadwerkelijk aan de slag met het ontwikkelen van een aantal concepten. Eén van die concepten betrof een nieuwe potato dipper. Mchael Luesink was een van de studenten. “We deden een marktonderzoek naar eetbeleving in casual dining restaurants en quick service restaurants om te kijken op welke manier we beleving zouden kunnen toevoegen”, vertelt hij. “Het werd de Potato Dipping Experience, verschillende belevingsconcepten waarbij sharing and joy at the table centraal stonden. Met één van de concepten kon je door te dippen je eigen muziek componeren met een interactief dipping board. De concepten vielen in de smaak bij Lamb Weston en we hebben nog steeds contact met hen om te kijken hoe de concepten in de toekomst verder ontwikkeld kunnen worden.”
Unieke resultaten
Bij de derde groep studenten liet Dirk de controle los. “Ik heb me bij de vorige twee groepen vrij intensief bemoeid met de inhoud”, meent Dirk. “Dat heb ik bij de derde groep niet meer gedaan. Deze groep richtte zich op de veranderende eetcultuur. De drie-maaltijden-per-dagcultuur verdwijnt en er ontstaat een 24-uurseetcultuur. De studenten onderzochten hoe eetpatronen veranderen, wat dit voor impact heeft op ons product en hoe wij daar op kunnen inspelen. Het is elke keer weer verrassend met wat voor eigenzinnige ideeën een groep komt: unieke resultaten waar wij als bedrijf goed op voort kunnen bouwen.”