1. Home
  2. Meer HAS
  3. Topprojecten
  4. Parking pitch en Dragons’ Den maken minor Ondernemen & Innoveren extra uitdagend

Parking pitch en Dragons’ Den maken minor Ondernemen & Innoveren extra uitdagend

Een parking pitch en een heuse Dragons’ Den. Dat waren twee hoogtepunten van de minor Ondernemen & Innoveren die afgelopen najaar plaatsvond bij HAS Hogeschool in Venlo. 30 studenten werkten in 10 weken tijd een businessidee uit, begeleid door docenten van de HAS en professionals uit het werkveld. Studenten Eva van Houtum, Wessel Sanders en Youri Timmermans vertellen over hun ervaringen.

Maar eerst legt docent Esther Vennekens uit wat de minor – die voor de 5e keer liep - precies inhoudt: “Aan het begin van de minor komen de studenten elk met 3 ideeën die ze wel in de markt willen zetten. Ook kunnen ze contact leggen met een bedrijf om voor hen een vraagstuk uit te werken gericht op new business. De weken daarna gaan ze die ideeën en vraagstukken verder verkennen. Op basis daarvan kiezen ze er één uit waarvoor ze een compleet businessconcept uitwerken op basis van het businesscanvasmodel.”

Showmomenten

“Er zijn twee belangrijke showmomenten”, vervolgt Esther. “De eerste is de elevator pitch. Normaal gesproken houden we die in de Innovatoren in Venlo. We stappen letterlijk met een student in de lift en in de 39 seconden die de lift erover doet om naar de hoogste verdieping te gaan pitcht de student zijn of haar businessidee. Nu kon dit vanwege de coronaregels niet, dus pakten we het iets anders aan. We deden een parking pitch: de student liep van de parkeerplaats naar Villa Flora dat naast de Innovatoren ligt en pitchte zijn of haar idee aan een ‘voorbijganger’."

De parking pitch vond plaats op de Brightlands Campus Greenport Venlo.

Waardevolle feedback

“Het tweede showmoment is de Dragons’ Den. Deze hielden we dit jaar voor het eerst. De studenten mochten tijdens deze bijeenkomst hun plannen presenteren aan een panel van 7 ondernemers: Corine Fleuren (Fleuren Boomkwekerij), Jos Tholen (Agrifirm), Jeroen Rondeel (Blue engineering), Merijn Luijkx (Rabobank), André Boudewijns (ABC Tractors), Marcel Verdellen (Satori Holland) en Funs Ebus (Ebus Planten). In 10 minuten konden ze ontdekken hoe hun idee in het werkveld viel en waardevolle feedback ontvangen. Zowel de studenten als de professionals waren aan het eind van de dag een ervaring rijker en gingen geïnspireerd naar huis.”

Mix aan studenten

Er deden deze editie zo’n 30 studenten mee van verschillende HAS-opleidingen. Er waren ook 3 studenten van de Hogeschool Zeeland, Hanze Hogeschool en Fontys Hogescholen. Studenten Eva van Houtum (Food Innovation), Wessel Sanders (Food Innovation) en Youri Timmermans (Bedrijfskunde & agri- foodbusiness) vertellen graag meer over waarom zij voor de minor kozen en wat hun businessidee inhoudt.

“Ik ben heel ondernemend ingesteld en omdat ik wilde ontdekken of het ondernemerschap bij mij past, heb ik me aangemeld voor deze minor. Ik vond het heel leuk om een eigen businessidee uit te werken. Mijn concept gaat over het positioneren van bedrijven en grafisch design. Veel bedrijven zetten niet de juiste communicatiemiddelen in om hun doelgroep te bereiken. Soms weten ze zelfs niet goed wie hun doelgroep is. Ik wil ze helpen zichzelf op de juiste manier in de markt te positioneren, onder meer door vast te stellen wat hun identiteit is en wat hen van concurrenten onderscheidt. De Dragons’ Den was echt een hoogtepunt. Ik ben over het algemeen niet zo gespannen voor presentaties en ik vond het vooral heel tof om te doen en ook leerzaam. Ik heb er zelfs nog contacten aan overgehouden. Binnen de individuele opdracht die ik nu doe voor mijn afstuderen ga ik verder met mijn concept.”
Eva van Houtum
“De minor sprak me aan omdat binnen de afstudeerrichting Design van de opleiding Food Innovation die ik doe de nadruk ligt op het ontwikkelen van innovatieve en creatieve concepten en niet op hoe je die vervolgens vertaalt naar de markt. Hier wilde ik graag meer over weten. De grootste uitdaging binnen de minor vond ik de parking pitch. Ik ben altijd geneigd veel te veel te vertellen. Het was een goede les in kort en krachtig formuleren omdat je maar zo weinig tijd hebt. Mijn businessconcept gaat over toetjes. Het viel me op dat de toetjes voor kinderen in de supermarkt meestal buiten de schijf van vijf vallen. Hier heb ik een concept voor ontwikkeld en een nieuw toetje gecreëerd. Ik zou graag met het concept verder willen, maar omdat ik nu stageloop, heb ik er weinig tijd voor. Ik ben wel in gesprek met een partner om het op de markt te zetten onder hun label. Hopelijk kan ik het in de toekomst weer oppakken.”
Wessel Sanders
“Ik had al een hele tijd een idee met betrekking tot gewasbescherming in mijn hoofd dat bijdraagt aan het verbeteren van voedselveiligheid, het beperken van emissievormen bij het uitvoeren van gewasbescherming en dat bijdraagt aan een circulaire landbouw. Binnen de minor kreeg ik de kans voor het eerst met dit idee aan de slag te gaan. Ik vond het echt geweldig, ik heb enorm veel geleerd en ontdekt wat mijn unique selling points zijn en op wie mijn idee impact kan hebben. De 10 minuten bij de Dragons’ Den vond ik wel een beetje kort, mijn idee is behoorlijk complex en lastig in zo’n korte tijd uit te leggen. Maar het was een leuke ervaring en ik kreeg positieve reacties. Ik ga zeker met mijn idee verder. Sterker nog: ik doe nu een module over ondernemen en financiën en daarin richt ik mij op de financiële kant van mijn concept."
Youri Timmermans