StreekSelecties richt zich op de ontwikkeling en distributie van smaakvolle producten van Nederlandse bodem. Ze verzamelen deze producten onder de merknaam GIJS en maken ze toegankelijk voor een breder publiek via supermarkt, groothandel of speciaalzaak. StreekSelecties brengt niet alleen het product, maar vertelt ook over de herkomst en de vakman achter het product.
Ingeburgerde term
Nu is een ‘streekproduct’ zo langzamerhand een ingeburgerde term aan het worden. Woorden als ‘ambachtelijk’ en ‘vakmanschap’ worden vaak gebruikt in de omschrijving ervan. Maar wanneer is iets ambachtelijk? En wanneer mag een product zich een streekproduct noemen? In opdracht van StreekSelecties voerden HAS-afstudeerders Martijn Witlox en Tom Faessen een onderzoek uit naar de waarde van de GIJS-producten. Doel van het onderzoek was onderbouwen wanneer en waarom een product de naam GIJS mag dragen. StreekSelecties had hiervoor criteria opgesteld. Deze moesten systematisch vastgelegd en (zo nodig) getoetst worden. Ook moesten de zachte waarden/criteria, het verhaal over de herkomst en de vakman, opgetekend worden.
Transparant en eerlijk
‘Dit onderzoek is niet alleen van belang voor de consument die de toegevoegde waarde van een product moet kunnen herleiden, maar ook voor de groothandel’, vertelt Gerlinde van Santen, projectleider vanuit HAS Kennistransfer. ‘Die steekt namelijk zijn nek uit door zo’n product op de markt te brengen. Ze moeten dus transparant en eerlijk zijn richting de afnemers en consumenten. Ook hebben ze hun imago hoog te houden.’
GIJS-waardig
Martijn en Tom hebben de veertig leveranciers van StreekSelecties bezocht en een vragenlijst afgenomen. Op basis van de score werd bepaald of hun product ‘GIJS-waardig’ was. Gerlinde heeft op haar beurt de criteria over de productsamenstelling in kaart gebracht, bijvoorbeeld welke toevoegingen er in de receptuur gebruikt mogen worden. Op basis hiervan bracht zij advies uit aan de leveranciers. ‘Ze stonden hun mannetje’ René Bink, directeur van StreekSelecties over de samenwerking met de HAS: ‘Door dit project hebben we de waarden, waar de productlijn GIJS voor staat, kunnen borgen. De studenten hebben veel nuttig werk verricht, de samenwerking is prima verlopen. Ik was met name onder de indruk van de manier waarop ze zich manifesteerden ten opzichte van onze leveranciers. Ze stonden echt hun mannetje. Dat Martijn inmiddels bij ons in dienst is, wil wat dat betreft genoeg zeggen.’