De groenteconsumptie verhogen via producten waar de markt om vraagt. Dat willen Hannah vann Berge en Merel Maas, studenten van de opleiding Food Innovation van HAS Hogeschool. Ze onderzochten binnen een beroepsopdracht onder begeleiding van lector Herman Peppelenbos van het lectoraat Groene Gezondheid interessante groenteconcepten voor de out-of-home-markt, bijvoorbeeld stadions, stations en andere locaties waar gegeten en vooral gesnackt wordt. Uiteindelijke werkten ze werkten er 1 uit: een groentepannenkoekje onder de naam Pancks!
Buitenshuis gezonder snacken
Hannah en Merel onderzochten het snackgedrag van stadiongangers: zij bleken vaak gedachteloos te eten. Het leek de studenten een kans om ze te verleiden andere keuzes te maken. Een groentesnack moest daarbij vooral niet aangeprezen worden als gezond, maar vooral als lekker. Daarna oriënteerden ze zich op meerdere concepten. Ze begonnen met ideeën voor 133 concepten en selecteerden er uiteindelijk 6: groente-ijs, groentepinda’s, groentebrood, groentehoorntje, groentepannenkoekje en een groenteworst.
Consumentenonderzoek
De studenten werkten het concept voor het groentepannenkoekje verder uit. De doelgroep was kinderen van de basisschool en de studenten lieten de kinderen meerdere keren proeven. De pannenkoek moest vooral lekker en leuk zijn. Uiteindelijk presenteerden ze 3 soorten: een wortelpannenkoekje, een rodebietenpannenkoekje en een doperwtenpannenkoekje. Ook ontwikkelden ze een verpakking in de vorm van een dier. Op 27 januari 2017 presenteerden ze de pannenkoekjes inclusief verpakking voor de kenniskring van het lectoraat. De inmiddels afgestudeerde studenten doen nu op grotere schaal consumentenonderzoek en willen het concept daarna zo snel mogelijk naar de markt brengen.
Groenteconsumptie verhogen
De beroepsopdracht paste precies in de lijn van het lectoraat. “De groenteconsumptie verhogen is een van de 2 onderzoekslijnen binnen mijn lectoraat”, geeft Herman Peppelenbos aan. “Dit willen we niet alleen bij mensen thuis aan de eettafel voor elkaar krijgen, maar juist ook op andere locaties. Dat de studenten via het nieuwe HAS Consumerlab onderzoek konden doen onder de doelgroep is een goede zaak, want zo breng je een nieuw concept dichter naar de markt en verhoog je de kans op succes. Vanuit het lectoraat hebben we met een scherp oog gekeken naar de inhoudsstoffen van het pannenkoekje. Want als we de groenteconsumptie willen verhogen, moeten we ook zeker weten dat een nieuw concept echt gezonder is.”