Friet is tijdloos populair bij grote groepen mensen. Het wordt veel gebruikt in restaurants en cafetaria’s. Maar wie friet gaat afhalen, wordt geregeld geconfronteerd met twee problemen. De friet zit verpakt in onhandige bakjes of zakjes, met knoeien tot gevolg. Daarnaast koelt de friet te snel af en is bij thuiskomst klef, slap en lauw. Reden genoeg voor LambWeston om in actie te komen.
Doorn in het oog
LambWeston Meijer is een van de grootste frietproducenten in Europa. LambWeston prodcueert friet- en aardappelspecialiteiten voor grote fastfoodketens, vakantie- en themaparken, casual dining restaurants en de groothandel. In Nederland is LambWeston ook verkrijgbaar in het diepvriesschap van de supermarkt. De geschetste problemen met ‘afhaalfriet’ waren ook LambWeston een doorn in het oog, en dus besloot het bedrijf om HAS Kennistransfer in te schakelen.
Drie studenten hebben in het kader van hun afstuderen onderzocht wanneer consumenten friet als slap ervaren en welke factoren daarop van invloed zijn. Vervolgens zijn ze – in samenwerking met een verpakkingsleverancier – op zoek gegaan naar de meest geschikte materialen en technieken om een nieuwe verpakking te ontwikkelen.
Friet eten zonder knoeien
Het is een bekende ergernis van consumenten: bij het afhalen wordt de friet in een onhandig bakje of zakje meegegeven. Op weg naar huis leidt dat geregeld tot problemen, zoals sausvlekken op de kleding. Aan de studenten de nobele uitdaging om daar rekening mee te houden bij het ontwikkelen van de nieuwe verpakking.
Ook hier werden eerst de factoren die het knoeien veroorzaken in kaart gebracht. Vervolgens werd geanalyseerd hoe dit te voorkomen. Ten slotte hebben de studenten een aantal totaal verschillende concepten ontwikkeld waarbij friet en saus in een gebruiksvriendelijke, solide verpakking gegeten wordt
‘Bron van inspiratie’
De samenwerking tussen HAS Hogeschool en LambWeston is beide partijen goed bevallen. ‘De HAS beschikt over uitstekende faciliteiten en is een ware bron van inspiratie! De begeleiding van de projectleiders is vakkundig en zorgt voor een borging op het eindresultaat’, aldus LambWeston.
Ook over de studenten was LambWeston te spreken: ‘Studenten zijn nog onbevangen, ze leiden niet aan het done it/didn’t work-syndroom of andere idea-killers. Ze laten zich breed informeren en nemen voldoende tijd om de scope van de opdracht te verkennen.’
HAS Award 2014
LambWeston wil de conclusies van het onderzoek vertalen naar nieuwe verpakkingsvormen. Het bedrijf is daarom een samenwerking aangegaan met een grote internationale leverancier van verpakkingen. Maar er is meer goed nieuws: op basis van dit innovatieve onderzoek is LambWeston genomineerd voor de HAS Awards 2014! Op 19 juni worden de winnaars bekendgemaakt. Ongeacht de uitslag een mooie aanleiding voor een smakelijke portie warme, knisperende frietjes.