1. Home
  2. Onderzoek
  3. Onderzoeksprojecten

Onderzoeks- projecten

13 lectoren en zo’n 75 docentonderzoekers werken samen met studenten, docenten en professionals uit het werkveld aan een toonaangevende onderzoeksagenda met praktijkgerichte onderzoeksprojecten, zowel in Nederland als daarbuiten.

Onderzoeksprojecten

Hier vind je een selectie uit de onderzoeksprojecten waar we als HAS aan werken. Je kunt ze allemaal bekijken of filteren op onderwerp door op een of meerdere expertises te klikken.

Onderzoeks- projecten

Expertise
  • Mbo-student in Actie voor Plantaardig voedsel

    Gedurende twee jaar werken zeven mbo’s, zeven hbo’s, twee gemeenten en maatschappelijke organisaties samen aan het project Mbo student in Actie voor Plantaardig voedsel met het doel om kennis te ontwikkelen over de gedachten en gedragingen van mbo-studenten en hiermee oplossingen te bedenken om mbo-studenten te stimuleren meer plantaardige keuzes te maken.

  • Fieldlab Circulaire Meststoffen in plantaardige teelten

    In dit tweejarig project werken de 4 groene hogescholen, onder leiding van de HAS, samen met partijen in hun regio om de productie en het gebruik van circulaire meststoffen in kaart te brengen en te stimuleren. Hiermee wordt zowel de huidige generatie ondernemers gestimuleerd, en de toekomstige generatie onderwezen in van rendabele landbouw in een gesloten kringloop.

  • Duurzaam eiwitwijs

    Duurzaam Eiwitwijs

    HAS green academy is vanuit het lectoraat Voeding en Gezondheid penvoerder in het Raak-MKB project Duurzaam Eiwitwijs. In samenwerking met o.a. de HAN onderzoeken we hoe de eiwitinname van 65-plussers kunnen optimaliseren én verduurzamen.

  • Waterlinzen

    Duurzame eiwitten: eendje meer

    HAS green academy werkt aan een onderzoek naar een optimale en duurzame teelt van waterlinzen (eendenkroos) in Nederland, inclusief de verwerking in voedingsproducten. Dit project wordt uitgevoerd samen met verschillende kennisinstellingen en MKB-bedrijven met als doel om waterlinzen op een rendabele manier naar de consument te brengen.

  • Droge beek

    Landbouw in Klimaatrobuuste Beeklandschappen

    Nederland heeft de ambitie om in 2050 klimaatrobuust te zijn en staat daarmee voor een grote opgave. Deze opgave is in het bijzonder groot voor beeklandschappen, die worden gekenmerkt door de lager liggende beekdalen en hoge zandgronden. Het lectoraat Klimaatrobuuste landschappen van HAS green academy werkt aan deze opgave via het project 'Landbouw in Klimaatrobuuste Beeklandschappen'.

  • Droogteschade

    WUNDER

    Als gevolg van de klimaatverandering zullen extreme droogtes in Nederland naar verwachting vaker voorkomen, met mogelijk sociaal leed en enorme economische schade tot gevolg. Het lectoraat Klimaatrobuuste landschappen van HAS green academy werkt aan het project WUNDER dat een geïntegreerd modelleringssysteem om het gedrag van bodem en vegetatie tijdens langdurige droogte te begrijpen ontwikkelt.

  • Beeksysteem

    Meten bedreigingen ecologische waterkwaliteit beeksystemen

    De waterkwaliteit in beeksystemen staat onder druk door vervuiling en landgebruik. De gevolgen van de bedreigingen zijn lastig te beoordelen. In dit project ontwikkelt HAS green academy vanuit het lectoraat Klimaatrobuuste landschappen een methodiek om individuele bedreigingen te identificeren.

  • Bokashi

    Bokashi als bodemverbeteraar

    Vanuit het lectoraat Levende Bodem Werkt! doet HAS green academy onderzoek naar de toepasbaarheid van Bokashi als bodemverbeteraar. Bokashi is het Japanse woord voor 'goed gefermenteerd organisch materiaal' en wordt gemaakt vanuit organische reststromen.

  • tijger

    Save the tiger in the cloud

    Het lectoraat Innovatieve Biomonitoring, een onderzoeksgroep gericht op datascience en de opleiding Applied Geo-information Science van HAS green academy werken samen met SURF Cloud Research Consulting aan een pilotstudie om een cloud-dienst te ontwikkelen die de benodigde satellietbeelden automatisch opslaat en verwerkt op Azure en vervolgens gebruikt als input voor ruimtelijke analyses.

  • HAS consumenten-panel

    Binnen HAS green academy wordt veel consumentenonderzoek uitgevoerd naar maatschappelijke vraagstukken door onze studenten en onderzoekers. Het is gebleken dat het werven van deelnemers vrijwel nooit leidt tot een representatieve doelgroep. Daarom wordt er door de studenten veel energie ingezet om een bredere afspiegeling van de Nederlandse consumenten te bereiken. Het HAS consumentenpanel helpt ze hierbij.

  • FABforward

    FABforward

    Het lectoraat Innovatieve Biomonitoring participeert namens HAS green academy in het onderzoeksproject FABforward. Functionele agrobiodiversiteit (FAB) heeft veel potentie als het gaat om het verhogen van de biodiversiteit en het verlagen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw. En dit zonder verlies van opbrengst tot gevolg te hebben.

  • project combined

    COMBINED

    Vanuit het lectoraat Innovatieve Biomonitoring van HAS green academy werken we de komende 6 jaar samen met partner Naturalis mee aan het onderzoeksproject COMBINED. Dit project richt zich op de vraag hoe veranderingen in de biodiversiteit en het klimaat elkaar in de Nederlandse landschappen beïnvloeden.

  • Klimaatrobuust landschap

    RESHAPE & NAT

    Nederland moet in 2050 klimaatrobuust ingericht zijn. Wat betekent dat voor het landschap en watersysteem? Welke ontwikkelpaden zijn er? Dit staat centraal in de interdisciplinaire onderzoeksprojecten RESHAPE en NAT waar HAS green academy in participeert.

  • bodem-plantsysteem

    Regeneratieve Open Teeltsystemen

    In dit project nemen we als HAS green academy regeneratieve landbouwpraktijken onder de loep. Nog maar een handjevol boeren in Nederland pioniert met deze productiewijze waarbij ze natuurlijke hulpbronnen versterken in plaats van uitputten.

  • Onderzoekslijn3_interviewboer

    Klimaatrobuust & sociaal

    We kunnen berekenen en visualiseren hoe een klimaatrobuust landschap eruit moet zien om een transitie in het landelijk gebied voor elkaar te krijgen. Maar wat vraagt het van mensen, of van de manier waarop we samenwerken? Daarom onderzoeken we binnen het lectoraat Klimaatrobuuste Landschappen van HAS green academy welke belemmeringen en kansen er op sociaal vlak zijn.

  • Onderzoekslijn2_metingenkas

    Klimaatrobuust & ecologisch

    Er worden veel maatregelen genomen om ons Nederlands landschap klimaatrobuust in te richten, maar van veel maatregelen kennen we de impact niet. Daarom zoomt het lectoraat Klimaatrobuuste Landschappen van HAS green academy in op de impact van maatregelen.

  • Onderzoekslijn1_ontwerpen

    Klimaatrobuuste landschappen

    Een klimaatrobuust landschap als antwoord op de droogte, waarin het vasthouden van water en het vergroten van de biodiversiteit centraal staan. Hoe krijgen we dat voor elkaar? In deze onderzoekslijn bekijkt het lectoraat Klimaatrobuuste Landschappen van HAS green academy wat klimaatrobuuste landschappen precies zijn.

  • Groenblauwe Stad

    HAS green academy voert samen met Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool, Hanzehogeschool en Hogeschool Inholland het tweejarige onderzoek Groenblauwe Stad uit. Hiermee dragen we onder andere bij aan het bevorderen van de biodiversiteit en leefbaarheid, evenals het verbeteren van de gezondheid van de bewoners.

  • Restructure

    RESTRUCTURE

    HAS green academy participeert vanuit het lectoraat Voeding en Gezondheid in het TKI-project RESTRUCTURE. Onder leiding van Wageningen University onderzoeken we de textuureigenschappen van voedsel versus de eetsnelheid en communicatie gericht op gezond voedselkeuzegedrag.

  • campus van de toekomst

    Campus van de Toekomst

    In het project Campus van de Toekomst gaat om het creëren van een gezonde, duurzame, groene campus voor studenten en medewerkers in de omgeving van de Onderwijsboulevard in ‘s-Hertogenbosch. De Campus van de Toekomst is een driejarig project onder leiding van het lectoraat Groene Gezondheid van HAS green academy.

  • HAS to go

    Groene Gezonde Studenten

    Een groene omgeving en het eten van groente en fruit is goed voor je gezondheid. Wetenschappelijk bewijs hiervoor leidde tot meer groene en gezonde interventies. Jongeren tussen de 15 en 25 jaar bleken lastig aan te spreken. Het lectoraat Groene Gezondheid van HAS green academy startte daarom het project Groene Gezonde Studenten.

  • veldboon

    Kringlooplandbouw in uitvoering

    Het lectoraat Levende bodem werkt! van HAS green academy begeleidt agrarische ondernemers met de uitvoering van innovatieve experimenten op proeflocatie Agroproeftuin de Peel. De experimenten zijn gericht op het vergroten van biodiversiteit, gezonde bodem, waterkwaliteit en productie van eiwit van eigen bodem.  

  • Smaaktextuur

    Flavour & Texture

    Een consortium uit de hele voedselproductieketen werkt aan een project over het oplossen van smaak-en textuurproblemen van plantaardige voedsel. De resultaten zorgen voor een positievere smaakbeleving bij het eten van plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Het lectoraat Eiwittransitie in voeding werkt namens HAS green academy aan dit project.

  • Kefir

    Bio-purificatie van plantaardige eiwitten

    HAS green academy werkt via het lectoraat Eiwittransitie in voeding aan een project dat bio-purificatie-technieken ontwikkelt op basis van fermentatie. Met fermentatie kun je yoghurt, brood en bier maken, maar het kan breder worden toegepast in de voedselproductiedoor verschillende microbiële culturen te gebruiken.

Filters

Expertise