'Gezonde boodschappen' staan centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Een boeiende uitdaging in onze maatschappij waarin de toename van overgewicht, obesitas en de hieraan gerelateerde chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker een gevolg zijn van te weinig bewegen en te veel eten.
Bovendien bevat onze voeding te veel zout, verzadigd vet, toegevoegd suiker en energie; en eten we te weinig groente & fruit. Daarnaast is er een groeiende groep oudere consumenten, waarbij ondervoeding op de loer ligt.
De gezondheidsbewuste consument wordt geïnspireerd door biologisch eten en maakt zich soms zorgen om E nummers. Ook is er een grote groep consumenten, die veel moeite heeft met gezonde levensstijl, minder bewust kiest en daarom gebaat is bij een gezondere voedselomgeving. De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden. Dat is de opdracht.
Hierbij staan 2 aspecten centraal:
- een gezondere samenstelling van het aanbod aan voedingsmiddelen
- een verantwoorde, transparante communicatie richting alle consumenten
Gezonde boodschappen dus.
Het onderzoeksprogramma van het lectoraat Voeding & Gezondheid bestaat uit 4 onderzoekslijnen:
- Gezonder productsamenstelling – de rol van fooddata
Herformuleren staat al lange tijd op de agenda van de Nederlandse overheid. De focus ligt hierbij op zout, verzadigd vet, suiker en energie. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten is de samenstelling van belang. De vraag: “Wanneer is een voedingsmiddel nu gezond?” houdt velen bezig. Diverse antwoorden bestaan al.
Daarnaast wordt er heel veel gesproken over voeding & gezondheid. Veel over wat je mag zeggen is vastgelegd in wetgeving: etikettering, voedingswaarde declaratie, gezondheidsclaims. Optioneel is het gebruik van logo’s. Ontwikkelingen in het vergroten van transparantie naar de consumenten maken het enerzijds mogelijk om deze informatie te verzamelen en te monitoren; anderzijds kan het effect op consument en producent worden gevolgd.
- Gereedschapskist voor gezonde productontwikkeling
Voor een breder assortiment aan gezonde en smakelijke producten zijn nieuwe productinnovaties nodig die verleiden tot gezondere keuzes en aansluiten bij de behoeften van de consument of speciale doelgroepen.
Een gereedschapskist wordt gevuld met tools voor o.a. een optimale samenstelling (minder zout en suiker, meer plantaardige ingrediënten), optimale smaak, optimale verzadiging/eetsnelheid en geschiktheid voor persoonlijke gezondheidskenmerken (personalized nutrition). Hiermee kan in samenwerking met het bedrijfsleven bestaande en nieuwe kennis toegepast worden voor innovaties in de ontwikkeling van gezonde voeding.
- Voeding voor doelgroepen – 65’plussers
Iedere doelgroep, bijvoorbeeld kinderen of ouderen, heeft specifieke voedingsbehoeften. Naast de samenstelling, is ook de beleving en bewustwording van belang. Bij het ontwikkelen van productconcepten, voor specifieke verkoopkanalen zoals de zorg, scholen, de supermarkt, komen productsamenstelling en gezondheidscommunicatie bij elkaar.
- Gezonder voedselomgeving – foodservice
In samenwerking met de Horeca opleiding van het Koning Willem I College en andere foodservice partners richten we ons op de foodservice professional. Hoe kunnen we die ondersteunen in het bereiden van gezondere gerechten, met welke tools? Hierbij wordt menulabelling meegenomen als mogelijke tool.