Lectoraat Voeding en Gezondheid

Gezondheidsinnovatie

Gezondheidsinnovatie in de voedingsmiddelensector staat centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Een boeiende uitdaging in onze maatschappij waarin de toename van overgewicht, obesitas en de hieraan gerelateerde chronische ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker een gevolg zijn van te weinig bewegen en te veel eten.
Bovendien bevat onze voeding  te veel zout, verzadigd vet, toegevoegd suiker en energie; en  eten we te weinig groente & fruit. Daarnaast is er een groeiende groep oudere consumenten, waarbij ondervoeding op de loer ligt.
 
De gezondheidsbewuste consument  wordt geïnspireerd door biologisch eten en superfoods en maakt zich soms zorgen om E nummers. Ook is er een grote groep consumenten, die veel moeite heeft met gezonde levensstijl, minder bewust kiest en daarom gebaat is bij een gezonder aanbod. De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden. Dat is de opdracht aan het voedingsmiddelenbedrijfsleven.
 
 

4 Thema's 

Bij “Voeding & gezondheid” draait het vrijwel altijd om 2 zaken: 'de samenstelling van het product' (1) en 'wat kan je erover zeggen via communicatie & marketing?' (2). Dit is het uitgangspunt voor de 4 thema’s waarop het lectoraat Voeding & Gezondheid zich richt:
 

1. Gezonde product samenstelling: 

Herformuleren staat al lange tijd op de agenda van de Nederlandse overheid . De focus ligt hierbij op zout, verzadigd vet, suiker en energie. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten is de samenstelling van belang. De vraag: “Wanneer is een voedingsmiddel nu gezond?” houdt  velen bezig. Diverse antwoorden bestaan al.
Lees hier meer over het project: gezonde product samenstelling.
 

2. Voeding voor doelgroepen, nieuwe concepten:

Iedere doelgroep, zoals kinderen en ouderen, heeft specifieke voedingsbehoeften.  Naast de samenstelling, is ook de beleving van belang. Bij het ontwikkelen van productconcepten, voor specifieke verkoopkanalen zoals de zorg, scholen, de supermarkt, komen productsamenstelling en gezondheidscommunicatie bij elkaar.
Lees hier meer over het project: voeding voor doelgroepen
 

3. Gezondheidsgerichte informatie:

Er wordt heel veel gezegd over voeding & gezondheid. Veel over wat je mag zeggen is vastgelegd in wetgeving: etikettering, voedingswaarde declaratie, gezondheidsclaims. Optioneel  is het gebruik van logo’s, dagelijkse voedingsrichtlijnen. Deze ontwikkelingen in het vergroten van transparantie naar de consumenten, maken het enerzijds mogelijk om deze informatie te verzamelen en te monitoren; en aan de andere kant kan het effect ervan op consument en producent worden gevolgd.
Lees hier meer over het project: Gezondheidsgerichte marketing en communicatie
 

4. Voedingsmiddelensector en gezondheid:

De voedingsmiddelensector bepaalt het aanbod aan voedingsmiddelen en bepaalt daarmee ook hoe gemakkelijk de gezonde keuze is voor de consument. In 2014 is het Food Trendpanel geïnitieerd. Bedrijven doen mee aan een jaarlijkse enquête waarin vragen worden beantwoord. 
Lees hier meer over het project: Voedingsmiddelensector en gezondheid


Facebook groep

' '

Blijf op de hoogte en wordt lid van de Facebook groep Voeding en Gezondheid @HAS.