Lectoraat Voeding en Gezondheid

Gezonde boodschappen

Gezonde boodschappen staat centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Een boeiende uitdaging in onze maatschappij waarin de toename van overgewicht, obesitas en de hieraan gerelateerde chronische ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker een gevolg zijn van te weinig bewegen en te veel eten.
Bovendien bevat onze voeding  te veel zout, verzadigd vet, toegevoegd suiker en energie; en  eten we te weinig groente & fruit. Daarnaast is er een groeiende groep oudere consumenten, waarbij ondervoeding op de loer ligt.
 
De gezondheidsbewuste consument  wordt geïnspireerd door biologisch eten en maakt zich soms zorgen om E nummers. Ook is er een grote groep consumenten, die veel moeite heeft met gezonde levensstijl, minder bewust kiest en daarom gebaat is bij een gezondere voedselomgeving. De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden.
Dat is de opdracht. Hierbij staan 2 aspecten centraal: 
  • een gezondere samenstelling van het aanbod aan voedingsmiddelen
  • een verantwoorde, transparante communicatie richting alle consumenten

Gezonde boodschappen dus.

 
 

Onderzoeksprogramma 

De aspecten 'gezonde product samenstelling' en 'voeding voor doelgroepen' vormen het uitgangspunt voor het onderzoeksprogramma.
 

Gezonde product samenstelling: 

Herformuleren staat al lange tijd op de agenda van de Nederlandse overheid. De focus ligt hierbij op zout, verzadigd vet, suiker en energie. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten is de samenstelling van belang. De vraag: “Wanneer is een voedingsmiddel nu gezond?” houdt velen bezig. Diverse antwoorden bestaan al.
Daarnaast wordt er heel veel gezegd over voeding & gezondheid. Veel over wat je mag zeggen is vastgelegd in wetgeving: etikettering, voedingswaarde declaratie, gezondheidsclaims. Optioneel  is het gebruik van logo’s. Ontwikkelingen in het vergroten van transparantie naar de consumenten, maken het enerzijds mogelijk om deze informatie te verzamelen en te monitoren; en aan de andere kant kan het effect ervan op consument en producent worden gevolgd.
Lees hier meer over het project: gezonde product samenstelling.
 

Voeding voor doelgroepen:

Iedere doelgroep, zoals kinderen en ouderen, heeft specifieke voedingsbehoeften.  Naast de samenstelling, is ook de beleving en bewustwording van belang. Bij het ontwikkelen van productconcepten, voor specifieke verkoopkanalen zoals de zorg, scholen, de supermarkt, komen productsamenstelling en gezondheidscommunicatie bij elkaar.
Lees hier meer over het project: voeding voor doelgroepen
 

Foodservice

 

Facebook groep

' '

Blijf op de hoogte en wordt lid van de Facebook groep Voeding en Gezondheid @HAS.