Interview: docent Maarten van Eeuwijk geeft aan Egerton University in Kenia les in ondernemerschap

Nieuws 7 mei 2019
has hogeschool

Maarten van Eeuwijk (r): “In Kenia is ondernemerschap hard nodig en het organiseren van een soortgelijk concept als op HAS Hogeschool is een flinke uitdaging omdat er niet echt een sterke link is tussen onderwijs en bedrijfsleven: there’s a gap between academic and business life.”

Afgelopen september waren professor Rose A. Mwonya (Vice Chancellor) en Professor Alexander K. Kahi (Deputy Vice Chancellor Academic affairs) van Egerton University in Kenia bij HAS Hogeschool om een Memorandum of Understanding (MoU) te tekenen voor de versterking van de samenwerking tussen de beide instellingen. Deze samenwerking komt voort uit een Nuffic-project gericht op kennisuitwisseling en hulp bij het opzetten van een incubator (CoELIB incubar geheten) met als doel startende ondernemingen te ondersteunen en zo de Livestock Value Chain (en breder de hele agrofoodsector) te versterken. Maarten van Eeuwijk is één van de docenten van HAS Hogeschool die de basis legde voor de samenwerking. Hij is net terug uit Kenia en vertelt graag over zijn activiteiten daar.

Hoe ben jij bij het project betrokken geraakt?

“Ik ben bij de HAS al enkele jaren betrokken bij ondernemerschapsonderwijs en coördinator van het afstudeertraject Topklas Ondernemen. Binnen dit traject krijgen studenten de kans een eigen bedrijf te starten. Begin 2017 werd ik via collega Gert-Jan Duives door het bureau Q-point uit Wageningen gevraagd deel te nemen aan het Nuffic-project in Kenia bij Egerton. In mei 2017 ben ik er voor het eerst naar toe geweest om een ‘capacity & facility’ assessment te doen. Binnen het assessment brachten we in kaart wat er nodig was op met name het gebied van vaardigheden bij de staff om binnen CoELIB incubar een onderwijsprogramma op te zetten. Ik kwam enthousiast terug: Egerton was druk met het bouwen van een ondernemerschapscenter voor CoELIB incubar op de campus en zowel de medewerkers/docenten als studenten die ik had ontmoet, hadden allemaal een goede mindset om met ondernemerschap aan de slag te gaan. Ik zag dus potentie en wilde graag een verdere bijdrage aan het project leveren.”

HAS Hogeschool

Wat is jouw rol binnen het project?

“In principe ga ik nu ieder half jaar een week naar Egerton om les te geven aan de staff van het center. Een zogenaamd train-de-trainerprogramma (ToT: training of trainers) waarin ik docenten/ coaches ondernemerschaps- en coachingsvaardigheden aanleer en ze kennis bijbreng over competentiegericht onderwijs. Het uiteindelijke doel is capacity building: het op niveau krijgen van CoELIB incubar waarbij het uiteindelijke doel van dit project is om medio 2021 minimaal 25 succesvolle startups naar de markt gebracht te hebben. Daarvoor moeten docenten/coaches de jonge entrepreneurs op de juiste manier kunnen begeleiden.”

has hogeschool

Hoe staat het met ondernemerschap in Kenia?

“In Kenia is ondernemerschap hard nodig om de economie te boosten en de bevolking van goed en genoeg voedsel te voorzien. Een soortgelijk concept als Topklas Ondernemen op HAS Hogeschool is vooralsnog niet mogelijk. Deelname aan CoELIB incubar is echt een extra activiteit voor studenten en maakt geen onderdeel uit van hun studieprogramma. Vaak schrijven ze zich in na het afronden van hun bachelor en terwijl ze ‘sparen’ voor hun master. Ik stel herhaaldelijk de vraag waarom zou je nog een master gaan doen als je een succesvolle onderneming hebt? Daarbij komt dat banen bij de overheid erg verleidelijk zijn omdat de arbeidsvoorwaarden beter zijn en meer zekerheid bieden. In de praktijk stoppen jonge ondernemers na een tijdje vaak met hun onderneming om in loondienst te gaan al dan niet bij de universiteit zelf of alsnog een masterstudie op te pakken. Jammer, maar begrijpelijk. En dus doen we er samen met Egerton alles aan om ze te stimuleren tóch voor het ondernemerschap te kiezen en dit door te zetten.”

Wat zijn je ervaringen in Kenia?

“Het is een geweldige interculturele ervaring. Ik ben er nu 3 keer geweest. Kenia is een opkomend land en de mensen die ik ontmoet zijn gemotiveerd. Volgens mij is de jongere generatie echt een omslag aan het maken en wil deze zich graag verder ontwikkelen. Dat maakt het heel leuk om met ze te werken. De Kenianen zijn erg gastvrij. Als ik er ben, is alles is tot in de puntjes verzorgd.”

HAS Hogeschool

Hoe zie je de Keniaanse cultuur?

“De Keniaanse cultuur zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar. Het is namelijk niet één cultuur. Er leven in het land wel 40 volkeren met allemaal eigen gebruiken. Het ondernemerschapscenter is dan ook een melting pot van mensen van verschillende van die volkeren. Dat maakt het soms wel eens lastig om elkaar goed te begrijpen, alleen al omdat ze allemaal hun eigen mother tongue hebben en Swahili hun tweede taal is. Engels is weliswaar de taal van het onderwijs maar in de praktijk dus hun derde taal. Het is echter zeker ook een mooie mix van mensen met unieke talenten. En die talenten willen we juist naar boven halen. Ik leer de docenten/coaches hoe ze daarop kunnen coachen. In Kenia is de politieke situatie niet zo stabiel en daarom houden we het reisadvies van de Nederlandse overheid goed in de gaten. Tot nu toe is een trainingsweek van mij één keer uitgesteld geweest, maar recent (in april 2019) ben ik er weer geweest. Het project loopt in ieder geval nog 1,5 jaar en ik hoop nog een paar keer te kunnen gaan.”