Interview: Studente Jadis Schreuder van The Lemon Kitchen houdt van een frisse twist

Nieuws 23 april 2018
Jadis Schreuder - HAS Hogeschool

Jadis: “Ik verbind me aan merken waar ik fan van ben en in samenwerking met hen creëer ik de content."

Door Florieke Koers

Stel je eens even een citroen voor: het is een zonnige, opvallende, vrolijke vrucht, glanzend met kleine ronde puntjes. De citroen trekt meteen alle aandacht naar zich toe en stimuleert de zintuigen. Sommige mensen denken aan zuurheid, anderen aan frisheid. Jadis denkt aan allebei. Ze vertelt dat citrusvruchten beide smaken in zich dragen: gebruik je het sap dan voeg je een zuurtje toe aan een gerecht, gebruik je de zest ofwel de schil, dan voeg je frisheid toe. Beide zorgen ervoor dat een gerecht beter in balans komt. Bij The Lemon Kitchen staat het toevoegen van dit frisse element centraal.

Jadis Schreuder, afstuderend student Food Innovation, is eigenaar van The Lemon Kitchen. “Ik creëer totale foodcontent”, schrijft Jadis op haar website waarvan ze hoopt dat het gaat uitgroeien tot een online community voor foodies die graag een frisse twist aan hun gerechten geven. Maar wat is dat dan, totale foodcontent? En waar komt de passie van Jadis voor citrusvruchten vandaan? Nieuwsgierig maak ik een afspraak voor een gesprek met Jadis, in de kantine van HAS Hogeschool in Den Bosch.

Jadis Schreuder - HAS Hogeschool

Vertel eens, waar komt jouw liefde voor citrusvruchten vandaan?

“Dat gaat terug tot mijn kindertijd. Mijn moeder en oma hadden een grote passie voor koken. Zij lieten mij gerechten proeven, namen me mee naar de markt, supermarkt en restaurants. Ik kookte al zelf toen ik een jaar of 5 was. Mijn passie voor citrusvruchten begon omdat ik altijd water dronk met een schijfje citroen erin. Daarnaast maakte mijn oma regelmatig guacamole en voegde daar altijd wat vers citroensap aan toe. Dat vond ik zo lekker! Het maakte dat ik steeds weer een volgende hap wilde nemen.”

Wist je toen al dat je later iets met voeding wilde doen?

“Ik kom uit een creatieve ondernemersfamilie en ik heb ook een passie voor zingen. Feitelijk moest ik kiezen tussen de theaterschool en de koksschool. De koksschool leek me eigenlijk niet zo leuk, ik dacht dat daar alleen maar jongens naartoe gingen. Ik koos voor de theaterschool, maar daar was ik meer met de lunch en het diner bezig dan met iets anders. Toen ben ik overgestapt naar de middelbare hotelschool. Daar heb ik mijn smaak ontwikkeld, onder meer door stages bij sterrenzaken Oud Sluis en WY Brussels. In eerste instantie wilde ik graag culinair recensent worden.”

En dat beviel beter?

“Ja, alleen vond ik dat ik daar niet genoeg leerde. Ik wilde méér! Op een dag las ik het boek ‘Over eten en koken, wetenschap & cultuur in de keuken’ van Harold McGee en besefte dat ik niet alleen wilde leren koken, maar ook wilde ontdekken waar ingrediënten uit bestaan en hoe ze op elkaar reageren. Ik besloot door te studeren en kwam zo bij Food Innovation terecht.”

Jadis Schreuder - HAS Hogeschool

Nu ben je vierdejaars en studeer je af via het speciale traject Topklas Ondernemen. Waarom?

“Ik heb een grote persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen 4 jaar. Ik liep stage bij La Place en Delicious. En ik ontdekte dat ik liever zelf gerechten maak en deze deel met anderen, dan dat ik die van een ander beoordeel. Ik vroeg me steeds vaker af: ben ik alleen ondernemend of ben ik ook een ondernemer? Nu weet ik dat ik beiden ben. In 2016 ben ik samen met iemand The Lemon Kitchen gestart, in eerste instantie als een foodblog. Nu ben ik alleen eigenaar en krijg ik de kans The Lemon Kitchen via Topklas Ondernemen uit te bouwen van een start-up naar een lopend bedrijf.”

Nu komen we op die ‘totale foodcontent’. Wat betekent dat?

“Ik heb 3 pijlers op basis waarvan ik mijn online platform wil laten uitgroeien tot een bruisende community voor foodies met interesse in die frisse twist: het ontwikkelen van recepten, foodstyling en fotografie. Samen vormen die de content op het platform waarmee ik mijn volgers wil inspireren: content betekent letterlijk de informatie die je online deelt. En dat is niet alleen maar tekst, maar ook beeld en geluid. Het gaat om de totale beleving: met de recepten, foodstyling en fotografie vertel ik een verhaal, ik denk over alles tot in de details na.”

Hoe komt die content tot stand?

“Ik verbind me aan merken waar ik fan van ben en in samenwerking met hen creëer ik de content. Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Looye Kwekers. Hun tomaten zijn bekroond tot de allerbeste. Ik sta voor kwaliteit en daarom past dit merk goed bij mij. Ik heb voor hen het recept van een frisse salade met tomaten, halloumi, paprika en bloedsinaasappel ontwikkeld en deed ook de foodstyling en fotografie. Ik koppel hun verhaal aan die van mij. Goed voor hun product en goed voor het aantal bezoekers op mijn website.”

Jadis Schreuder - HAS Hogeschool

Maar je doet nog veel meer…

“Ja, het is heel divers. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde. Ik heb bijvoorbeeld ook bedrijfsfilmpjes voor Smulweb gemaakt en foodfotografie gedaan voor de Karpendonkse Hoeve. Recent ben ik geïnterviewd door de Foodmakers van RTL over het gebruik van citroen als zoutvervanger. Dat is een superleuk filmpje geworden. Ook heb ik sinds kort een youtube-kanaal waar ik bijvoorbeeld zelfgemaakte video’s heb geplaatst over mijn citroentour door Sicilië. Daar komen de beste citroenen vandaan. Ik pak allerlei verschillende opdrachten aan, als het maar past binnen het gedachtegoed van The Lemon Kitchen: koken met aandacht, pure ingrediënten, zoveel mogelijk groente en het toevoegen van een fris element aan gerechten.

Hard werken of niet?

Jazeker. In een beginnend bedrijf moet je veel investeren. Er zijn zoveel foodies, het is moeilijk je te onderscheiden. Het verschil tussen mij en veel foodbloggers is dat ik een goede foodopleiding heb en kennis van zaken. Daarmee maak ik het verschil. En mijn insteek met citrusvruchten is uniek. Ik heb vooral nog veel te leren op het gebied van ondernemen. Daar komt veel bij kijken. Ik krijg gelukkig goede begeleiding via Topklas Ondernemen. Mijn grootste uitdaging op dit moment? Zakelijke gesprekken leren voeren.”

Jadis Schreuder - HAS Hogeschool

Wat is jouw grote droom?

“Een échte inspiratiebron zijn voor mijn volgers. Ik geloof dat ik door het uitdragen van mijn passie voor pure gerechten met een frisse twist mijn bedrijf verder kan brengen. Mijn grote voorbeelden daarin zijn Jamie Oliver en Donna Hay. Die zijn puur door hun passie voor eten en koken bekend geworden. Ik wil graag een kookboek maken waar het gebruik van een fris element door citrusvruchten – zowel sap als zest - centraal staan. En ik droom al van een eigen kookshow.”

Tot slot: blijft de citroen jou altijd boeien?

“Ik weet zeker van wel. Het is zo’n veelzijdige vrucht: je kunt ermee koken, in cosmetica gebruiken, mee decoreren, mee schoonmaken… Het is een basis-ingrediënt dat overal ter wereld beschikbaar is en in heel veel keukens terugkomt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik sta voor het woord fris en wil een ambassadeur van het woord fris zijn. Het is een van de meest positieve woorden in onze taal.”

thelemonkitchen.nl