Studenten Helicon onderzoeken hoe je groente en fruit aantrekkelijker maakt voor mbo/vmbo’ers

Nieuws 22 november 2018
has hogeschool - helicon

De Helicon-studenten bedachten na hun onderzoek leuke manieren om de mbo’ers en vmbo’ers voor te lichten over groente en fruit en het aantrekkelijker voor hen te maken.

Mensen meer groente en fruit laten eten is een behoorlijke uitdaging. En dan is de ene doelgroep ook nog makkelijker te bereiken dan de andere. Vorig jaar deden HAS-studenten vanuit het lectoraat Groene Gezondheid van Herman Peppelenbos onderzoek naar hoe je het voor elkaar krijgt studenten meer groente en fruit te laten eten. Zeker geen makkie. Maar misschien nog wel lastigere doelgroepen zijn de vmbo’ers en mbo’ers. En wie begrijpt die doelgroep het beste?

Voorlichting geven

Herman Peppelenbos besloot een klas mbo’ers eens te laten uitzoeken hoe ze hun leeftijdsgenoten kunnen bereiken. Dit deed hij bij Helicon: HAS Hogeschool en Helicon zijn beiden aangesloten bij de Grow Campus en daarom zijn de lijntjes kort. Hun concrete opdracht: verzin een methode voor het vmbo of mbo om het eten van groente en fruit aantrekkelijker te maken. Ook moesten ze hun leeftijdsgenoten voorlichten over groente- en fruitconsumptie. Ongeveer de helft van de klas richtte zich op het mbo en de andere helft op het vmbo.

Gezond of ongezond eten

Op 8 november hielden ze er aan Herman en hun eigen docenten een presentatie over. En dat was natuurlijk ook een uitdaging, maar ze sloegen zich er allemaal goed en met humor doorheen. Vmbo’ers en mbo’ers eten net als hbo-studenten te weinig groente en fruit. Dat bleek ook uit de enquêtes die de Helicon-studenten hen voorlegden. Daar zijn verschillende oorzaken voor: ongezond eten is goedkoper en makkelijker te bereiden. Het aanbod in de kantine op school is beperkt. Veel vmbo’ers zeggen dat zij zich niet laten beïnvloeden door ouders, vrienden en sociale media in hun keuze voor gezond of ongezond eten. De praktijk wijst echter anders uit, merkten de Helicon-studenten tijdens de voorlichtingen die ze gaven. Ook weten veel van hen eigenlijk niet hoeveel ze eigenlijk moeten eten.

Maak het leuk

De Helicon-studenten bedachten na hun onderzoek leuke manieren om de mbo’ers en vmbo’ers voor te lichten over groente en fruit en het aantrekkelijker voor hen te maken. Zo namen 2 studentes een vrolijke vlog op in een supermarkt en hielden andere studenten een quiz, maakten een infographic of een prezi, bakten groentemuffins om te proeven en vertelden een indrukwekkend verhaal over iemand met obesitas. Ook lieten 2 studenten de klas aan wie ze voorlichting gaven al hun eten uit hun tas halen, wat wel confronterend werkte. Het advies aan Herman: mbo’ers en vmbo’ers hebben niet zo’n hoge spanningsboog. Wil je een succesvolle voorlichting geven en groente en fruit voor hen aantrekkelijk maken, maak het dan vooral leuk en kies werkvormen die hen aanspreken.”

Dapper

Herman was behoorlijk onder de indruk. “Het zijn lastige doelgroepen waar we het hier over hebben”, zei hij aan het einde van de presentaties tegen de groep. “Ze zijn jong, beïnvloedbaar en zien nog niet de gevolgen van te weinig groente en fruit eten. Het verschil tussen de houding van de mbo’ers en vmbo’ers is best groot: de mbo’ers willen graag meer kennis opdoen. De vmbo’ers tonen wat minder interesse. Ik vind het daarom dapper dat jullie toch voor al die klassen zijn gaan staan om voorlichting te geven. Dat alleen al is enorm leerzaam.”

Leren van het proces

Hij vervolgde: “Daarnaast hebben jullie leuke ideeën bedacht die ik zeker meeneem in vervolgonderzoek en nieuwe projecten. Natuurlijk moet er vervolgonderzoek gedaan worden, want het zijn kleine groepen die jullie bevraagd hebben en jullie concepten op uitgeprobeerd hebben. Maar alle onderzoek is bruikbaar en brengt nieuwe inzichten. En ook al hebben we de oplossing niet meteen paraat, je kunt ook al veel leren van het proces.”