veromatic

Studenten bedenken beste kopje koffie voor koffiemachineleverancier Veromatic

Topproject

Wat de impact van een beroepsopdracht kan zijn op de strategie van een bedrijf bewijst Veromatic. Het bedrijf maakte na afloop van de opdracht een transitie door van koffiemachineleverancier naar in-cup quality provider. Jo Komen, marketing & sales manager bij Veromatic studeerde zelf in 1978 af aan HAS Hogeschool en werkt al 25 jaar in de koffiebranche. Hij juicht deze verschuiving van louter aandacht voor de techniek naar meer aandacht voor het eindproduct toe.

Een zo goed mogelijke kop koffie

“Veromatic verkoopt via een dealer netwerk koffiemachines aan instellingen en kantoren”, vertelt hij. “Voorheen verkochten wij alleen het apparaat en deed een business partner de service. Een jaar geleden ontwikkelden we een nieuwe espressomachine die ook cappuccino’s en dergelijke maakt en vroegen ons af: hoe kun je die machine nu zodanig instellen dat je een zo goed mogelijke kop koffie krijgt en die kwaliteit ook voor langere tijd borgt?” 2 studenten van de opleidingen Food Innovation en Voedingsmiddelentechnologie gingen met dit vraagstuk aan de slag.

Veromatic

Parameters vaststellen

De resultaten waren opzienbarend, want door de machine onder de loep te nemen en de juiste parameters vast te stellen, kon deze een veel betere kop koffie produceren dan gedacht. De studenten slaagden erin de kwaliteit van het kopje koffie significant te verbeteren op beleving (hoe komt het uit de machine), uiterlijk (crema-laagje op espresso, koffiespecialiteiten) en smaak (extractie, aroma, sterkte, temperatuur).

Nieuwe strategie

“We zagen mogelijkheden op technisch maar ook op commercieel gebied”, zegt Jo. “We kunnen nu de kwaliteit van een kopje koffie voorspellen en op wens van de klant aanpassen met behulp van een kort maar krachtig adviesrapport.” De uitkomst van de beroepsopdracht had dus grote impact op het bedrijf. “De nieuwe strategie is inmiddels ingebed in onze organisatie. Wij bieden klanten echt meerwaarde.” Een van de studenten, Thomas Bosson, is nu in dienst bj Veromatic als koffiespecialist. Hij richt zich op het verder optimaliseren van de in-cup quality, het innovatieproces en geeft daarnaast trainingen bij klanten zodat zij de juiste handelingen uit te voeren om de kwaliteit te waarborgen.”

Koffie is emotie

De verandering in strategie bij Veromatic zorgde ook voor een verandering in de bedrijfscultuur. “Als je machines verkoopt, staat de ratio voorop. Maar verkoop je koffie, dan gaat het over emotie. Bij de koffieautomaat gebeurt het. De studenten hebben onze werknemers daar bewust van gemaakt door presentaties te geven, proeverijen te houden en een volledig koffie-analysecentrum in het bedrijf te bouwen. Een echte prestatie.”

Toegevoegde waarde in de machinebouw

Docente Carry van Dijk was vanuit de HAS betrokken bij de beroepsopdracht. Ze had vooraf al het gevoel dat er wel eens ‘lekkere koffie’ uit deze opdracht kon komen. “Het bedrijf en de studenten hebben er samen voor gezorgd dat lekkere koffie een ‘ding’ werd. Bewustwording was heel belangrijk in dit proces, en de studenten besteedden veel aandacht aan het creëren van draagvlak binnen het bedrijf. Cruciaal als je op deze manier een hoger rendement wilt halen.” Carry vindt dat deze opdracht bewijst dat een voedingsmiddelentechnoloog in de machinebouwsector van toegevoegde waarde kan zijn.  “Het gebeurt nog niet regelmatig dat deze sector voedingsmiddelentechnologen betrekken bij innovaties, maar het levert veel op. Zij kunnen waarde toevoegen aan een machine.”

Meer informatie?

www.veromatic.com

Contactpersoon HAS Hogeschool

Carry van Dijk
088-38903344
C.vDijk@has.nl