1. Home
  2. Onderzoek
  3. Hart voor groen

Hart voor Groen

Hart voor Groen staat symbool voor het praktijkonderzoek van HAS green academy. Via toonaangevende, toegepaste onderzoeksprojecten werken onze lectoren en docentonderzoekers aan maatschappelijke vraagstukken op het gebied van agro, food en leefomgeving. En dit doen zij niet alleen, maar samen met studenten, docenten en het werkveld.

Hart voor Groen hashtag

Kennis uit onderzoek delen

De kennis, expertise en inzichten die onze lectoren en docentonderzoekers opdoen in hun onderzoeksprojecten delen ze maar al te graag met jou via:

  • onze onderzoekspodcast
  • events in verschillende vormen
  • verdiepende masterclasses (PE-punten)

Hart voor Groen Onderzoekspodcast

Hart voor Groen is de onderzoekspodcast van HAS green academy. In deze podcast verkennen we thema’s op het snijvlak van agro, food en leefomgeving. We delen onze kennis en expertise over praktijkonderzoek, bespreken mooie projecten en vertellen persoonlijke verhalen.

Ga naar alle podcastafleveringen

Hart voor Groen Onderzoeksevents

Onder de naam Hart voor Groen houden wij in 2025 allerlei onderzoeksevents waarop je je kunt laten onderdompelen in het praktijkonderzoek dat wij uitvoeren.

Laat je verrassen tijdens eindpresentaties, symposia, colleges, excursies,  workshops en lezingen van onze lectoraten.

Op deze plek publiceren we binnenkort alle onderzoeksevents die onder Hart voor Groen vallen. 

Hart voor Groen Masterclasses

In 2025 organiseren wij vanuit onze lectoraten verschillende verdiepende masterclasses waar je als professional Permanente Educatiepunten (PE-punten) voor kunt krijgen.

Op basis van vragen uit de markt krijg je door onze lectoren en docentonderzoekers op specifieke thema’s actuele, innovatieve kennis aangereikt waar je in je eigen werk mee verder kunt.

Meer informatie over deze masterclasses volgt.

Nieuws over onderzoek

  • Midterm onderzoek

    Midterm Review Onderzoek: trots op wat we bereikt hebben

    pubDate
    25-03-2025

    Bij HAS green academy was op 13 maart de Midterm Review Onderzoek. In 2021 werd de onderzoekstak van de HAS gevisiteerd door een BKO-panel. Daaruit volgden verschillende aanbevelingen. Via showcases en gesprekken lieten directeuren, lectoren, docentonderzoekers en onderzoeksondersteuners afgelopen donderdag zien hoe wij als HAS met deze aanbevelingen aan de slag zijn gegaan. Ook gingen we in op de ambities die we hebben voor de toekomst.

  • dierenwelzijn nieuwe naam

    Het lectoraat Precision Livestock Farming heet vanaf nu Dierenwelzijn en Technologie

    pubDate
    25-03-2025

    Het lectoraat Precision Livestock Farming van HAS green academy heeft een nieuwe naam: Dierenwelzijn en Technologie. Een hele verandering, of toch niet? “Het lectoraat is van naam veranderd, maar niet van inhoud”, legt lector Lenny van Erp uit. “Wel past de nieuwe naam veel beter bij wat we al doen, namelijk het meten en monitoren van gezondheid, gedrag en welzijn van dieren met behulp van technologie."

  • podcast_20

    Deze keer in onze podcast Hart voor Groen: internationaal onderzoek doen

    pubDate
    13-02-2025

    In de nieuwste aflevering van onze onderzoekspodcast Hart voor Groen van HAS green academy praten we over internationaal onderzoek doen. Gasten Marjo Baeten en Bram van Helvoirt gaan in op het belang van internationaal onderzoek doen in de sectoren agro, food en leefomgeving. Ook vertellen ze hoe internationaal samenwerken de laatste jaren nieuwe vormen heeft aangenomen.

  • Project COMBINED kick-off

    Project COMBINED over stedelijke biodiversiteit officieel van start

    pubDate
    31-01-2025

    Het NWA-onderzoeksproject COMBINED waar HAS green academy in participeert, is officieel van start. Donderdag 23 januari vond de kick-off plaats. Met COMBINED werken we toe naar een toekomst waarin Nederlandse landschappen met grasland, bos en stedelijk groen actief bijdragen aan biodiversiteitsherstel, klimaatbestendigheid en een gezonde leefomgeving.

  • JUBL choco paste

    Consumer Behaviour Lab en Rabobank ronden pilot 'Ontdek Onderzoek' af

    pubDate
    09-01-2025

    Het Consumer Behaviour Lab (CBL) en Rabobank hebben de afgelopen 6 maanden een pilot uitgevoerd dat de kans voor foodbedrijven op een succesvolle marktintroductie van hun producten vergroot. Vijf start-ups of scale-ups in gezonde en duurzame voedselinnovaties doorliepen een ‘Ontdek Onderzoek’: een consumentenonderzoek in de retail dat uitgevoerd wordt vóórdat de producten uitontwikkeld en geïntroduceerd zijn. Met behulp van de resultaten kunnen de foodbedrijven hun product aanpassen en beter laten aansluiten op de wensen van de consument.