Herformuleren staat al lange tijd op de agenda van de Nederlandse overheid. De focus ligt hierbij op zout, verzadigd vet, suiker en energie. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten is de samenstelling van belang. De vraag: ‘Wanneer is een voedingsmiddel nu gezond?’ houdt velen bezig. Diverse antwoorden bestaan al.
Daarnaast wordt er heel veel gesproken over voeding & gezondheid. Veel over wat je mag zeggen is vastgelegd in wetgeving: etikettering, voedingswaarde declaratie, gezondheidsclaims. Optioneel is het gebruik van logo’s. Ontwikkelingen in het vergroten van transparantie naar de consumenten maken het enerzijds mogelijk om deze informatie te verzamelen en te monitoren; anderzijds kan het effect op consument en producent worden gevolgd.
Monitoren voedselaanbod
Gezonde voedselkeuzes maken is niet altijd gemakkelijk. Om consumenten hierbij te helpen, is het wettelijk verplicht om voedingswaarden en ingrediëntenlijsten op de verpakking van een voedingsmiddel en (online) in de webshop te vermelden. Deze verplichte voedingswaarden en ingrediëntendeclaratie op het etiket van voedingsmiddelen (communicatie) geeft de mogelijkheid om de samenstelling van het voedselaanbod te monitoren.
In overleg met externe partners (zoals RIVM, Voedingscentrum), kunnen de etiketten van specifieke productgroepen geëvalueerd worden. We maken daarbij gebruik van bestaande en nog te ontwikkelen IT-tools voor dataverzameling (Global Food Monitoring, OCR scanner voor etiketten). Met behulp van deze data worden onderzoeksvragen beantwoord.
Rol fooddata
We monitoren bijvoorbeeld de voortgang van verbeteringen in het productaanbod en bekijken of het gezonder wordt (minder zout, suiker, verzadigd vet). Daarnaast is er aandacht voor de steeds groter wordende rol van fooddata binnen de voedingsindustrie.
Het onderzoek vindt plaats in verschillende projecten en bouwt voort op onderzoek dat zich aanvankelijk richtte op herformuleren, E-nummers en de rol van de voedingsmiddelenindustrie. De HAS is penvoerder van het project KIEM-project 'Ken je voedingsmiddel scan' waarin met 4 partners aan een OCR tool wordt gewerkt om etiketinformatie te digitaliseren.