In het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) is gezondheid een kernwaarde en wordt verantwoordelijkheid genomen om zo goed mogelijk bij te dragen aan de gezonde omgeving. In het medewerkersrestaurant worden er echter nog veel ongezonde producten zoals frituursnacks en suikerrijke opties aangeboden. Om hierin verandering teweeg te brengen is het JBZ samen met de HAS een project gestart om een gezondere voedselomgeving in het medewerkersrestaurant te creƫren en de medewerkers te stimuleren gezondere keuzes te maken.
Naar een gezondere voedselomgeving in het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) streeft naar een gezonde voedselomgeving. Om gezondere keuzes te stimuleren is er een project uitgevoerd in het medewerkersrestaurant. Door een drieweekse pilot, met interventies met gezondere alternatieven die aansloten bij de behoeften van de medewerkers, maar ook workshops en aanvullende informatie zoals een stoplichtsysteem, steeg het aanbod binnen de Schijf van Vijf met 8%. De medewerkers waren bovendien erg tevreden met de veranderingen.
De samenwerking met het JBZ
Het onderzoek
Het doel van dit project is het stimuleren van gezonde eetgewoonten onder medewerkers door het aanbod in het restaurant gezonder te maken. Het JBZ wil de gezonde keuze de makkelijke keuze maken, zonder dat medewerkers zich hierin beperkt of gedwongen voelen. Om dit doel te bereiken, zijn zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij de behoeften van de medewerkers in kaart werden gebracht. Het project richtte zich op gedragsverandering, productaanpassingen en communicatie met zowel restaurantbezoekers als cateringmedewerkers.
Een belangrijke pilot van drie weken vormde het hart van het project. Tijdens deze periode zijn diverse interventies getest en geanalyseerd, waaronder het aanpassen van het assortiment, visuele informatie via stoplichtkleuren op kaartjes en extra communicatie-inspanningen.
Resultaten en inzichten
De resultaten tonen aan dat het aandeel gezonde producten binnen de Schijf van Vijf met 8% is gestegen. Medewerkers maakten vaker gezonde keuzes, mede dankzij concrete interventies zoals:
- Beperkt aanbod van frituursnacks: Dit resulteerde in minder consumptie van gefrituurde producten.
- Stoplichtsysteem: Informatiekaartjes met kleuren hielpen medewerkers beter inzicht te krijgen in de gezondheidswaarde van gerechten.
- Gezonde alternatieven: Er bleek behoefte aan kant-en-klare maaltijdsalades, er werd dagelijks een ander gezond broodje van de dag aangeboden, en ook het vegetarische aanbod werd uitgebreid.
Goede communicatie en training van cateringmedewerkers waren cruciaal voor het succes.
Publicaties en kennisproducten
Bekijk alle publicaties van dit onderzoeksproject op Greeni.