Naast een actieve leefstijl, is een gezond voedingspatroon met voldoende eiwit van belang bij gezond ouder te worden. Maar is de 65’plusser zich hiervan bewust? Het lectoraat neemt deel aan diverse projecten waaronder:
- Duurzaam Eiwitwijs: HAS green academy is vanuit het lectoraat Voeding en Gezondheid penvoerder in het Raak-MKB project Duurzaam Eiwitwijs. In samenwerking met o.a. de HAN onderzoeken we hoe de eiwitinname van 65-plussers kunnen optimaliseren én verduurzamen. De onderzoeksvraag luidt: hoe kunnen wij 65-plussers, diëtisten en het voedingsmiddelen-mkb ondersteunen met kennis, concepten en producten die 65-plussers helpen bij het bereiken van een optimale eiwitinname? Hierbij wordt gelet op gedragsdeterminanten (kennis, sociale omgeving, motivatie en vaardigheden) en rekening gehouden met de maatschappelijke vraag naar een duurzamer voedingspatroon.
- Het project PROMISS (Prevention of Malnutrition in Senior Subjects): In Europa is tussen 13,5 % en 29,7 % van de thuiswonende oudere volwassenen ondervoed of loopt het risico op ondervoeding op het gebied van eiwitten (proteïnen) en energie. PROMISS is gericht op een beter begrip en uiteindelijk het voorkomen van eiwit-energie ondervoeding bij deze steeds groter worden de groep oudere volwassenen. Daarbij zal PROMISS bijdragen aan het verbeteren van actief en gezond ouder worden.
In PROMISS wordt door de HAS met partners in het bedrijfsleven (zoals Henri BV en Fonterra) aan product- en conceptontwikkeling gewerkt en consumentenonderzoek gedaan. Ook ontwikkelen we kennisclips over ondervoeding, eiwitten en oudere volwassenen, speciaal voor het levensmiddelenbedrijfsleven samen met de Belgische hogeschool VIVES.
- ConsuBETER (Consumenten BEwusT EiwitRijk): in dit project wordt onderzocht hoe de oudere consument zich meer bewust kan worden van het belang van eiwit voor gezond ouder worden. Hiertoe worden consumentenonderzoeken gedaan en communicatiestrategieën ontworpen en geëvalueerd.
Dit project waarin HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) en HAS green academy samenwerken is een vervolg op het eerdere gezamelijke Centre of Expertise Food-project ConsuMEER (Consument MEer EiwitRijk), waarin met Sligro en FrieslandCampina naar de effectiviteit van maaltijden en zuivel voor de eiwitinname is gekeken. Door de HAS worden consumentenonderzoeken gedaan en worden communicatiestrategieën ontworpen en geëvalueerd.
Ouder onderzoek
Het onderzoek voedingspraktijk en marktkansen richtte zich in eerste instantie op de zorg onder andere in samenwerking met het nabijgelegen Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) maar ook met andere partners zoals het Centre of Expertise Food en Foodsquad. In 2013 en 2015 is door MSc studenten van Maastricht University (Health Innovation Management) onderzoek gedaan.
In 2013 was het onderwerp de voedingspraktijk in het JBZ (Ruijter et al). Hieruit zijn verschillende vervolgprojecten gekomen onder meer op het gebied van product concept ontwikkeling zoals eiwit verrijkte (hartige) snacks, o.a. voor mensen met slik- en kauw problemen (Aarnink et al). In 2015 zijn de marktkansen voor innovatieve voedingsproducten in de zorg onderzocht (Kanters et al).