1. Home
  2. Onderzoek
  3. Onderzoeksprojecten
  4. Wat Eten Leerlingen? Onderzoek naar Koopgedrag en Gezonde Alternatieven

Wat eten leerlingen? Onderzoek naar koopgedrag en gezonde alternatieven

In opdracht van gemeente ’s-Hertogenbosch is vanuit het lectoraat Groene Gezondheid onderzocht wat leerlingen van het Van Maerlant aan de Onderwijsboulevard kopen, waarom ze dat doen, én waar ze dit halen. Daarnaast zijn door de leerlingen zelf creatieve oplossingen bedacht om het voedselaanbod in de schoolkantine te verbeteren waardoor gezondere voedselkeuzes gemakkelijker worden.

Scholieren stimuleren richting gezondere voedselkeuzes

Rondom de Onderwijsboulevard is het aanbod van ongezonde voeding aanzienlijk, zoals blijkt uit metingen binnen het project Campus van de Toekomst. Dit maakt het voor leerlingen lastig om gezonde keuzes te maken in een omgeving waar ongezonde opties de norm zijn. Dergelijke voedselomgevingen stimuleren een hoge inname van ongezonde voeding, wat kan bijdragen aan het ontstaan van chronische ziekten. Om dit aan te pakken, is dit project uitgevoerd op het Van Maerlant waarin leerlingen actief betrokken werden bij het bedenken van creatieve en haalbare oplossingen om hun schoolkantine gezonder en aantrekkelijker te maken.

Het project

Het project begon met een vragenlijst onder leerlingen van het Van Maerlant College om inzicht te krijgen in hun voedselomgeving en voedingsgedrag. Hierin werd gevraagd wat ze kopen, wat ze van thuis meenemen, waar en wanneer ze eten of drinken aanschaffen, en hoeveel ze daaraan uitgeven. Vervolgens werd de Design Sprint-methode toegepast, een aanpak die is ontwikkeld om in korte tijd creatieve oplossingen te bedenken voor complexe uitdagingen. Hierbij hebben de leerlingen gewerkt aan ideeën om het voedselaanbod in de schoolkantine gezonder en aantrekkelijker te maken, met als doel een schoolomgeving te creëren die gezondere keuzes stimuleert.

De resultaten

Uit de afgenomen vragenlijst bleek dat 75% van de leerlingen regelmatig eten of drinken koopt op of rondom school, waarbij worstenbroodjes en frisdrank populaire keuzes waren. In de eigen kantine werden het vaakst aankopen gedaan, gevolgd door de Jumbo supermarkt en de McDonald’s in de buurt. Tijdens de Design Sprint-methode kregen de leerlingen vervolgens informatie over gezond eten en mochten ze zelf aan de slag om lekkere én gezonde concepten voor in hun eigen kantine te bedenken. Zo werden er bijvoorbeeld smoothie-automaten, gezonde kipwraps en volkoren Smurfen-pannenkoeken bedacht. Deze producten hebben de leerlingen vervolgens zelf bereid en getest. Dit project laat zien dat het betrekken van scholieren bij het creëren van een gezondere voedselomgeving kan leiden tot creatieve ideeën voor het aanbod wat hen mogelijk stimuleert om gezondere keuzes te maken.

De rol van de HAS

In dit project werden docent-onderzoekers van het lectoraat Groene Gezondheid ondersteund door een team van afstudeerstudenten van de HAS, die het onderzoek uitvoerden en de Design Sprint methode toepasten. Zij werkten samen met de leerlingen van het Van Maerlant om ideeën te ontwikkelen voor een gezonder kantineaanbod en begeleidden het proces van ontwerp tot uitvoering.

 

Dit project is onderdeel van het meerjarig project Campus van de Toekomst voor de gemeente ’s-Hertogenbosch en onderdeel van het SPRONG-Programma Gezonde Leefomgevingen.

Neem contact op

Looptijd

  • feb 2024
    Startdatum
  • juni 2024
    Einddatum

Gerelateerde lectoraten

  • Lectoraat Groene Gezondheid

    Lectoraat Groene Gezondheid

    Het lectoraat Groene Gezondheid wil bijdragen aan een gezonder eetpatroon met meer groente en fruit. De focus van het onderzoek ligt op de voedingswaarde van groente en fruit, de kwaliteit in de naoogstketen, en nieuwe voedselconcepten met meer groente en fruit. Daarnaast is er aandacht voor de context van ons voedselaanbod: de voedselomgeving.