Race tegen de klok
De energietransitie staat voor een enorme uitdaging met betrekking tot maatschappelijke, technische en economische aspecten. Het is noodzakelijk om veel mensen beschikbaar te hebben die (technologische) innovaties toepassen in de praktijk om de overgang naar een emissievrije, circulaire en klimaatbestendige leefomgeving te realiseren. Het tekort aan vakmensen die de energietransitie kunnen uitvoeren is alleen erg groot. In Brabant wordt geschat dat er tot 2030 een tekort van tien- tot vijftienduizend extra mensen, alleen al op mbo-niveau, zal zijn. De urgentie en de doelstellingen van het Klimaatakkoord maakt de arbeidsmarkt voor beroepen rondom de energietransitie nog krapper dan in andere sectoren. Zonder extra arbeidskrachten zullen de doelstellingen dan ook niet gehaald worden. Bovendien volgen de technologische innovaties en andere vernieuwingen zich zo snel op, dat kennis en vaardigheden voortdurend moeten worden bijgeschoold om de ontwikkelingen bij te houden en de kloof in vaardigheden te dichten.
Samenwerken aan kennis en vaardigheden
Op verschillende locaties in Noord-Brabant worden daarom verschillende plekken, genaamd TransitieHubs, gecreëerd waar experts van kennisinstellingen, bedrijven en studenten gezamenlijk een learning community vormen. Samen onderzoeken zij welke nieuwe kennis en vaardigheden op mbo, hbo en wo niveau er voor diverse talenten nodig zijn om specifieke competentieknelpunten rond de energietransitie aan te pakken. Op basis daarvan worden onderwijsmodules ontwikkeld en uitgevoerd. De eerste 3 TransitieHubs Energie concentreren zich op vraagstukken rond circulaire bouw (’s-Hertogenbosch), batterijtechnologie (Eindhoven) en energie-installaties (Breda/Tilburg). De verdere ontwikkeling moet ertoe leiden dat de formule in de toekomst kan worden toegepast op tal van andere transitiehubs, verspreid over verschillende plekken in Noord-Brabant.
TransitieHubs als metrolijnen
Het proces van de TransitieHubs is vergelijkbaar met het opzetten van een metrolijn in een stad. In ons huidige netwerk werken verschillende regio's en regionale hubs samen aan de ontwikkeling van nieuwe "metrolijnen" en de uitbreiding van ons netwerk.
Stel je voor dat kennis en vaardigheden als stations op een metrolijn liggen, waarbij elke halte staat voor een specifieke module. Deelnemers aan het programma kunnen zelf kiezen welke "stations" ze willen aandoen op deze metrolijn, afhankelijk van hun interesses en behoeften. Het succesvol doorlopen van een metrolijn kan dienen als microcredential, vergelijkbaar met een reisbewijs voor de metro.
Verschillende certificeringsmodellen kunnen worden toegepast langs deze "metrolijn". Zo kunnen bijvoorbeeld nanomodules worden gecertificeerd met Open Badges/EduBadges, terwijl sets van nanomodules, cursussen of trainingen kunnen leiden tot mbo-(deel)certificaten en vendor- of branche-certificeringen. Opleidingen worden over het algemeen afgerond met diploma's, net zoals het volledig doorlopen van een metrolijn je uiteindelijk op je bestemming brengt.